Nicholas Heiner: Optimist en innovator

Nicholas Heiner (33) moet een jaar of zes geweest zijn toen hij de ene dag in zijn Optimist ronddobberde en de volgende dag achter in de boot van vader Roy in volle vaart over de golven vloog met een opbollende spinaker als extra ‘motor’. Wat ging er op dat moment voor innovatieve gedachte in zijn hoofd om die misschien wel tekenend is gebleven voor zijn carrière tot nog toe?

Ik moet hebben gedacht: ‘dat wil ik ook, dan vaar ik een stuk sneller’. Vervolgens heb ik uit een stuk oranje bouwzeil een driehoek geknipt, met lijnen aan elkaar geknutseld en op mijn Optimist vastgemaakt. Het zag er natuurlijk niet uit en mijn vader vroeg: ‘Wat ben jij nou aan het doen?’ Hij was in die tijd al in een windtunnel aan het testen en nam een echte spinaker voor me mee. Ook de neerhouder van de giek vond ik niet optimaal en toen heb ik een stuk elastiek gekocht om alle rek eruit te halen. Dat werkte voor geen meter, maar ik bleef proberen een andere manier te vinden waar ik voordeel uit kon halen. Innoveren en ontwikkelen is voor mij altijd wel een ding geweest.

Tijdens de laatste Olympische Spelen ben ik, als lid van TeamAllianz, vierde geworden in de Finn-klasse. In de voorbereiding wilden we masten testen. De mast van Nederlandse makelij was prima voor licht weer, maar in Zwitserland werd een mast gebouwd die meer geschikt leek voor zwaarder weer. De twee beste masten bouwers. ‘Maar welke mast zou allround voor mij qua zeilstijl de beste zijn? En wat is dan de meest betrouwbare manier om ze met elkaar te vergelijken?’, vroegen we ons af. De Zwitserse mast hebben we toen op een identieke boot geplaatst en vervolgens zijn we met twee boten tegelijk het water op gegaan. Halverwege zijn we overgestapt om onder gelijke wind- en wateromstandigheden te ervaren welke mast het beste zou passen. Mijn vader en mijn coach gaven hun mening en ik voelde hoe het matchte met mijn gewicht en techniek.

  • De Finn-klasse staat niet meer op het olympisch programma. In april heb ik mede daarom het roer omgegooid en richt ik me nu op de SailGP campagne. Het Formule 1 circuit op het water. Ik heb mijn jongensdromen wat dat betreft aangepast. Over innovatie gesproken, een nieuw doel in een spectaculaire nieuwe tak van zeilsport.
  •  
  • Bij de SailGP is racen voor je land het hoofddoel. Er wordt op allerlei plekken in de wereld gevaren in identieke foiling catamarans van ongeveer 15 meter met een zeskoppige bemanning. Seizoen 3 is net van start gegaan en we zijn druk bezig om de financiering voor elkaar te krijgen. We zoeken sponsors vanuit het bedrijfsleven, maar ook investeerders die interesse in een sportteam hebben.
  •  
  • In de SailGP is er heel veel actie door de hoge snelheid. Er worden drie wedstrijden van 15 minuten gevaren met de beste zeilers. Denk aan een team met Dorian van Rijsselberghe, Kiran Badloe en Marit Bouwmeester, maar ook de nieuwe Nederlandse zeiltalenten. Het is enorm spectaculair en je kan het voor publiek heel goed in beeld brengen. We willen hiermee ook de jeugd inspireren voor de zeilsport. Als we het geld bij elkaar krijgen is het nu het juiste moment om een Nederlands team te formeren. Ooit ging ik als kleine jongen in de Optimist het water op en wat de SailGP betreft ben ik zeker zo optimistisch.’’
  •  
  • Mijn tips met betrekking tot innovatie:
  1. Bij topsport ben je altijd op zoek naar het beste en tijdwinst. Hoe kan het makkelijker en efficiënter. Maar verander niet alleen om te innoveren. Als je iets hebt dat goed is, dan kun je dat ook behouden.
  2. Er moet echt een gedachte achter verandering zitten. Je hebt geen tijd om zomaar wat te proberen. Maak een lijst met waar je optimalisatie en innovaties liggen en begin bij onderdelen die de grootste performance impact hebben.
  3. Vergeet nooit: wat je ook verandert, uiteindelijk moet je het zelf doen.