"We hebben meldingen ontvangen van consumenten die het slachtoffer zijn geworden van fraude of een poging tot fraude onder de naam ‘Allianz’. Bepaalde personen met slechte bedoelingen, oplichters, doen zich voor als diensten van financiële ondernemingen (banken en verzekeringen) of van diensten van Allianz.
Aan de hand van e-mails met valse informatie, leugenachtige beloftes van valse winsten of voordelen, vervalste documenten en URL’s die naar hacksites verwijzen, proberen deze oplichters je persoonsgegevens te bemachtigen en om via je geld af te persen of uit te lokken tot een betaling. Soms verwijzen ze naar onderhoudswerken of een update van de systemen die hen verplichten om jouw persoonsgegevens te controleren en aan je te vragen of naar een valse vereffening van een verzekering.
Wees waakzaam en reageer nooit op dergelijke verzoeken (bv. door te klikken op hyperlinks).
Allianz neemt alle informatie over verdachte of frauduleuze activiteiten zeer ernstig.
Als je denkt het slachtoffer te zijn geweest van deze handelingen of vaststelt dat de naam Allianz of het logo van Allianz misbruikt wordt, neem dan contact op met jouw tussenpersoon of onze diensten die je zullen informeren over onze werkwijze en breng Allianz Benelux op de hoogte door een bericht te sturen naar: [email protected].
Indien de fraude wordt bevestigd, dien je de volgende zaken te ondernemen:
Wat moet je doen als je toch het slachtoffer bent geworden van phishing? En je hen voorzien heeft van jouw bankgegevens of op een hyperlink heeft geklikt:
- Meld het direct bij je bank en laat je rekening blokkeren.
- Doe aangifte bij de politie.
- Meld het incident bij de Fraudehelpdesk
- Wijzig je wachtwoorden en/of je account.
- Laat je computer of netwerk checken door een deskundige op kwaadaardige software.