De OBER-indeling bij beveiliging
Organisatorische maatregelen
Organisatorische maatregelen draaien om de ‘organisatie’ van je winkelpand. Vaak heeft het te maken met gedrag. Als je die maatregelen consequent toepast, kun je veel schade voorkomen.
Maak aan het einde van iedere werkdag een ronde door de zaak. Let daarbij op juiste afsluitingen van ramen en deuren (en mogelijk andere onveilige situaties). Spreek daarnaast met de beveiliging af dat de beveiliger zijn nachtelijke rondgang afwisselt, dus niet iedere nacht rond dezelfde tijd. Inbrekers weten vaak precies hoe laat de bewaking zijn ronde maakt.
Bouwkundige maatregelen
Met externe bouwkundige maatregelen houd je dieven buiten. Een inbreker herkent goede beveiliging en zal afdruipen als hij moeilijk binnenkomt. Dringt de inbreker toch binnen, dan beletten interne bouwkundige maatregelen dat hij veel buit maakt.
De zwakke plek van je winkelpand zijn vaak de deuren en ramen. Zorg dus voor degelijk hang- en sluitwerk (SKG-logo met 2 of 3 sterren) dat je laat monteren volgens de Politiekeurmerk Beveiligingsrichtlijn.
- Monteer bij buiten draaiende deuren dievenklauwen of veiligheidsscharnieren en plaats een SKG-gekeurd metalen schild rond de klink.
- Hou de ramen standaard dicht en voorzie ze aan de binnenkant van een slot.
- Vergeet daarbij je lichtkoepels niet; breng aan de onderzijde een traliewerk aan.
Beperk de mogelijkheden om op het dak van je pand te klimmen. Inbrekers proberen regelmatig ook via het dak naar binnen te dringen.
Elektronische maatregelen
Bij elektronische maatregelen gaat het vaak om camera- en alarmsystemen. Een goed alarmsysteem detecteert onmiddellijk een inbraak, alarmeert jou en de omgeving en is aangesloten op een meldkamer. Direct na een alarm komt de beveiliging in actie.
Camera’s zijn onontbeerlijk bij het beveiligen van je pand en je goederen. Je kunt de beelden zelf live bekijken. En met Live View kan de meldkamer van de politie of de alarmcentrale rechtstreeks meekijken met de camerabeelden van jouw winkel.
Reactie
Ondanks je beveiliging gaat toch het alarm af. Wat te doen? Stel procedures op over de manier waarop jij en de medewerkers moeten reageren bij een alarm. En wie bereikbaar moet zijn voor de particuliere alarmcentrale.
Inbraakbeveiliging is goed, de opvolging van een alarm is een must. Wie moet en kan er langskomen als het alarm afgaat? De politie? Een particuliere beveiligingsdienst? En hoe snel moet een beveiliger ter plaatse zijn? Maak daarover afspraken met je beveiligingsdienst. Ook is het verstandig om met je medewerkers af te spreken wie er naar de winkel gaat als er een melding is en wat er dan van die medewerker(s) verwacht wordt. Ga nooit alleen het pand binnen en wacht op collega’s, de alarmcentrale of de politie.
Doe het samen
Je wilt van je zaak geen Fort Knox maken: je pand moet aantrekkelijk en uitnodigend blijven. En dat geldt ook voor de omgeving. Doe dat samen met de andere middenstanders. Dat werkt: de criminaliteit daalt en het veiligheidsgevoel van ondernemers, medewerkers en klanten stijgt.
Tot slot: overleg met je verzekeringsadviseur
PS
Wil je meer weten over wat je kunt doen om schade te voorkomen? Of met welke risico's je als ondernemer in de detailhandel te maken kan hebben? Bekijk dan deze pagina.