Hoe bescherm je je als ondernemer tegen diefstal? 10 tips

Volgens het CBS zijn er zo’n 40.000 winkeldiefstallen per jaar in ons land. Elke dag worden dus ruim 100 ondernemers en bedrijfsleiders het slachtoffer van winkeldieven. Maar dit is slechts het topje van de ijsberg. Het gaat namelijk alleen om de diefstallen die de politie registreert. Het werkelijke aantal is een veelvoud ervan. Met elk jaar miljarden schade voor de middenstand. Je wilt dus uit alle macht voorkomen dat je spullen gestolen worden. Door diefstal of inbraak. Maar hoe doe je dat? Hier lees je 10 tips om je zaak veiliger te maken. 
Securitydeskundigen en verzekeraars gebruiken bij het voorkomen van diefstal vaak de OBER-indeling: organisatorische, bouwkundige en elektronische beveiligingsmaatregelen aangevuld met de reactie op een alarm of melding. 

Organisatorische maatregelen draaien om de ‘organisatie’ van je winkelpand. Vaak heeft het te maken met gedrag. Als je die maatregelen consequent toepast, kun je veel schade voorkomen. 

 

Als winkel wil je gastvrij overkomen. Klanten moeten zich welkom voelen. Maar weet wel wie je in je winkel hebt. Sommige “klanten” willen je spullen niet kopen, maar zijn er op uit om ze ‘gratis’ te bemachtigen. Vertrouw je het niet? Spreek de “klanten” dan aan. Natuurlijk wel behulpzaam en netjes: ‘Kan ik u ergens mee helpen?’, ‘Zoekt u iets?’. Train je medewerkers om vreemden aan te spreken. 
Gebruik alleen certificaatsleutels. Die kun je alleen bij laten maken als je het bijbehorende certificaat hebt. Registreer wie welke sleutels heeft en laat medewerkers voor ontvangst tekenen. En check bij het uit dienst gaan of mensen hun sleutels inleveren. 

Maak aan het einde van iedere werkdag een ronde door de zaak. Let daarbij op juiste afsluitingen van ramen en deuren (en mogelijk andere onveilige situaties). Spreek daarnaast met de beveiliging af dat de beveiliger zijn nachtelijke rondgang afwisselt, dus niet iedere nacht rond dezelfde tijd. Inbrekers weten vaak precies hoe laat de bewaking zijn ronde maakt.

Bouwkundige maatregelen
Met externe bouwkundige maatregelen houd je dieven buiten. Een inbreker herkent goede beveiliging en zal afdruipen als hij moeilijk binnenkomt. Dringt de inbreker toch binnen, dan beletten interne bouwkundige maatregelen dat hij veel buit maakt. 

De zwakke plek van je winkelpand zijn vaak de deuren en ramen. Zorg dus voor degelijk hang- en sluitwerk (SKG-logo met 2 of 3 sterren) dat je laat monteren volgens de Politiekeurmerk Beveiligingsrichtlijn

  • Monteer bij buiten draaiende deuren dievenklauwen of veiligheidsscharnieren en plaats een SKG-gekeurd metalen schild rond de klink. 
  • Hou de ramen standaard dicht en voorzie ze aan de binnenkant van een slot. 
  • Vergeet daarbij je lichtkoepels niet; breng aan de onderzijde een traliewerk aan.

Beperk de mogelijkheden om op het dak van je pand te klimmen. Inbrekers proberen regelmatig ook via het dak naar binnen te dringen.

Elektronische maatregelen
Bij elektronische maatregelen gaat het vaak om camera- en alarmsystemen. Een goed alarmsysteem detecteert onmiddellijk een inbraak, alarmeert jou en de omgeving en is aangesloten op een meldkamer. Direct na een alarm komt de beveiliging in actie.

Monteer bewegingsmelders of PIR-detectoren op plekken waar je geen ongenode mensen wilt hebben. De sensoren werken op warmte van bijvoorbeeld een inbreker. Gebruik melders die niet gemaskeerd kunnen worden. Check het veiligheidsinstrument VRKI van het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid (CCV) welke beveiligingsmaatregelen bij jouw pand horen.
Als je je deuren en ramen keurig afgesloten hebt, kan een raam of ruit altijd nog ingetikt worden. En dat maakt de weg vrij voor inbrekers. Voorzie daarom je ramen met glasbreukdetectoren zodat je direct weet als er een raam sneuvelt. Check het VRKI van het CCV hoe je je ramen goed kunt beveiligen. 

Camera’s zijn onontbeerlijk bij het beveiligen van je pand en je goederen. Je kunt de beelden zelf live bekijken. En met Live View kan de meldkamer van de politie of de alarmcentrale rechtstreeks meekijken met de camerabeelden van jouw winkel. 

Reactie
Ondanks je beveiliging gaat toch het alarm af. Wat te doen? Stel procedures op over de manier waarop jij en de medewerkers moeten reageren bij een alarm. En wie bereikbaar moet zijn voor de particuliere alarmcentrale.

Inbraakbeveiliging is goed, de opvolging van een alarm is een must. Wie moet en kan er langskomen als het alarm afgaat? De politie? Een particuliere beveiligingsdienst? En hoe snel moet een beveiliger ter plaatse zijn? Maak daarover afspraken met je beveiligingsdienst. Ook is het verstandig om met je medewerkers af te spreken wie er naar de winkel gaat als er een melding is en wat er dan van die medewerker(s) verwacht wordt. Ga nooit alleen het pand binnen en wacht op collega’s, de alarmcentrale of de politie.

Doe het samen
Je wilt van je zaak geen Fort Knox maken: je pand moet aantrekkelijk en uitnodigend blijven. En dat geldt ook voor de omgeving. Doe dat samen met de andere middenstanders. Dat werkt: de criminaliteit daalt en het veiligheidsgevoel van ondernemers, medewerkers en klanten stijgt.

Veiligheid is niet alleen jouw probleem. Ook je collega winkeliers hebben last van criminelen. En samen bepaal je de veiligheid in je winkelstraat of winkelgebied. Hoe meer je samenwerkt, hoe veiliger het gebied. En hoe aantrekkelijker je zaak is voor het winkelend publiek. Maak dus met z’n allen een beveiligingsplan. De maatregelen kunnen bestaan uit preventietrainingen, betere openbare verlichting, georganiseerd toezicht, maar ook maatregelen om brandstichting te voorkomen. Het CCV heeft speciaal voor de detailhandel een plan ontwikkeld hoe je samen met andere winkeliers een veilige winkelgebied kunt creëren. Zie voor meer info deze website.
Als ondernemer wil je diefstal en inbraak zo veel mogelijk voorkomen. En als je toch het slachtoffer wordt van inbraak, wil je de schade vergoed krijgen. Onderdeel van je veiligheidsbeleid is daarom ook een gesprek met je verzekeringsadviseur of een adviseur bij jou in de buurt. Je adviseur kan je risico’s snel detecteren en analyseren en weet welke mogelijkheden er zijn om die risico’s te beperken en af te dekken. Sommige dingen zijn niet verzekerbaar, zoals winkeldiefstal, maar een ander deel van je werkkapitaal is zeer goed te verzekeren. Zorg er dus voor dat zowel je winkelpand als je goederen, inventaris en bedrijfsmiddelen goed verzekerd zijn. 

PS
Wil je meer weten over wat je kunt doen om schade te voorkomen? Of met welke risico's je als ondernemer in de detailhandel te maken kan hebben? Bekijk dan deze pagina.