Wat moet ik doen als ze mijn bedrijf aansprakelijk stellen?

Als ondernemer kom je soms voor vervelende verrassingen te staan. Aansprakelijk gesteld worden voor schade is daar een voorbeeld van. Uiteraard zijn situaties vaak verschillend van elkaar, maar het is goed om te weten wat te doen wanneer ze je bedrijf aansprakelijk stellen.
Geen groter cliché dan uitglijden over een bananenschil. Gelukkig blijft het vaak bij dat beeld en gebeurt het niet echt. Toch ontstaan er soms vreemde uitglijders. Een bloemenwinkel in de buurt van een metrostation kreeg daarmee te maken. Een voetganger gleed uit over bloemblaadjes op de stoep. De eigenaar van de bloemenwinkel draaide wel op voor de schade. Hij had te weinig gedaan om dit te voorkomen. Gelukkig kun je je als ondernemer wel verzekeren voor dit soort schades met een bedrijfsaansprakelijkheids­verzekering. Speciaal voor zzp'ers hebben wij ook een aansprakelijkheidsverzekering voor zzp'ers.
Iemand aansprakelijk stellen lijkt een vrij formele situatie. Toch is dat vaak niet het geval. In veel situaties zal een klant gewoon naar je toe komen of even bellen. Maar het kan ook met een brief of e-mail. Een aansprakelijkstelling is niet meer dan iemand die vindt dat jij moet betalen voor een schade die hij of zij heeft opgelopen. Dat kan zijn doordat iemand struikelt of valt in je bedrijf of winkel, maar ook door een product dat je hebt geleverd.

Reageer uiteraard op degene die schade heeft en jouw bedrijf aansprakelijk stelt. Zo laat je weten dat je de aansprakelijkstelling hebt ontvangen. Blijf wel neutraal en erken nog geen schuld. En doe ook geen uitspraken over een eventuele schadevergoeding.

Breng je verzekeraar op de hoogte van de aansprakelijkstelling. Je kunt de brief of e-mail waarin je bedrijf aansprakelijk wordt gesteld meesturen. Belangrijk is dat je duidelijk omschrijft wat er is gebeurd. En heb je bewijsstukken? Bijvoorbeeld van de situatie (denk aan foto’s) of correspondentie? Stuur die dan ook mee. Soms is er al een andere partij bij betrokken, zoals een rechtsbijstandsverzekeraar. Meld dat ook bij de melding aan je verzekeraar.

Je verzekeraar gaat hierna de schade beoordelen. Hoe vervelend het ook is als iemand schade heeft opgelopen door of in je bedrijf, je bedrijf hoeft hiervoor niet aansprakelijk te zijn. Je aansprakelijkheid hangt van veel factoren af.

Eerst kijkt je verzekeraar naar je polis:

  • Klopt de polis met je situatie? Zoals de naam van je bedrijf en wat je precies doet.
  • Is de premie betaald?
  • Zijn er nog bijzondere voorwaarden?

Als daar geen bijzonderheden in te vinden zijn, neemt je verzekeraar de schade in behandeling. Het is daarom belangrijk dat je zorgt dat je polis klopt. En natuurlijk dat de premie betaald is.

Er zijn enkele vormen van aansprakelijkheid die niet altijd verzekerd zijn. Sommige schades vallen onder je ondernemersrisico. Dat betekent natuurlijk niet dat een schade niet vergoed moet worden. Maar daarvoor kun je je niet verzekeren.

Daarnaast zijn er ook nog verschillende aansprakelijkheids­verzekeringen die elk weer een ander soort schade dekt. Een bedrijfsaansprakelijkheids­verzekering is voor schade aan spullen van anderen of aan andere personen. Maar je kunt ook schade veroorzaken door bijvoorbeeld een verkeerd advies. Dan is er geen schade aan iemand anders of zijn spullen, maar alleen in geld. Daarvoor is een beroepsaansprakelijkheids­verzekering.

Welke aansprakelijkheids­verzekering is geschikt voor jouw bedrijf?

Heb je te maken met een klant die je aansprakelijk stelt. En heb je behoefte aan ondersteuning of wil je graag meer informatie? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Heb je nog geen verzekeringsadviseur? Klik dan op deze link voor een onafhankelijke verzekeringsadviseur in je buurt.

Wil je meer weten over aansprakelijkheidsverzekeringen? Check dan deze website!