Column / Nieuws | 13 juni 2024

Column: Hoe schadevrij rijden en Roy-data samenkomen in een Thaise tuktuk

Auteur: Etna Jongsma

Thailand wordt vaak ‘Het land van de glimlach’ genoemd, maar naar mijn mening is er in het verkeer van deze miljoenenstad weinig om vrolijk van te worden. In april bezocht ik voor drie weken dit mooie land. Mijn reis begon in Bangkok waar ik mijn ogen uitkeek; wat een drukte en chaos! De stad telt zo´n 10 miljoen inwoners. En ook al was ik daar op vakantie, ik kon het niet laten om af en toe toch aan mijn werk voor Allianz te denken...
 
Thailand valt onder de landen met de meeste verkeersdoden per jaar. Ze nemen het dus niet zo nauw met de verkeersregels. Zo draagt bijvoorbeeld het merendeel van de bestuurders geen helm op de scooter, terwijl vrijwel alle scooters in Thailand een minimale motorinhoud van 100cc(!) hebben. 
Om de echte Bangkok ervaring te beleven stapte ik (met gevaar voor eigen leven) in een tuktuk taxi. Gillend op de achterbank, bedacht ik me dat deze Thaise chauffeur vast geen schadevrije jaren heeft opgebouwd met dit vervoersmiddel. Ik vroeg me  af hoe bestuurders überhaupt een heel jaar schadevrij kunnen rijden in zo’n driewielig racemonster. Wellicht heeft ‘schadevrij’ wel een heel andere betekenis voor de gemiddelde Thaise bestuurder...
En hoe langer ik over dit onderwerp nadacht, hoe meer ik me afvroeg of wij als verzekeraar richting de klant wel transparant genoeg zijn over wat ‘schadevrije jaren’ zijn…? De eerste kennismaking met het begrip schadevrije jaren voor voertuigbezitters is vaak na het afsluiten van een motorrijtuigenverzekering. Voor het berekenen van de premie wordt er aan de bestuurder gevraagd om een opgave van het aantal opgebouwde schadevrije jaren, waarop de verzekeraar vervolgens de premiekorting baseert. Omdat een klant zelf niet standaard inzage heeft in het systeem van ‘Roy-data’ - de landelijke database voor schadevrije jaren - weten veel bestuurders niet hoeveel schadevrije jaren ze hebben opgebouwd. Vaak doen ze een gok, zonder zich bewust te zijn van de consequenties bij een foutieve opgave. De verzekeraar voert enkele weken later een controle uit in het 'Roy-data-systeem’.  
 
En wat blijkt, na controle heeft 50% van de klanten het aantal schadevrije jaren foutief opgevoerd. Voor de verzekeringsnemer (lees: bestuurder) is dit verwarrend omdat de verzekeraar hierdoor achteraf de polis én de daaraan gekoppelde premie zal aanpassen. En ook voor ons als verzekeraar is dit totaal niet efficiënt, omdat het extra werk oplevert.

Goed nieuws, want er is een nieuw datasysteem onderweg, het zogenaamde SVJ-systeem. Dit nieuwe systeem gaat gebruik maken van een blockchain-technologie, waarin alle betrokken partijen als het ware een stukje informatie over de opgebouwde schadevrije jaren, in een ‘block’ plaatsen. Elk volgend blok neemt gegevens van het voorgaande blok mee, waardoor de blokken naar elkaar verwijzen en er een zogenaamde blockchain (ketting) ontstaat. Dit maakt het systeem waterdicht.

Ondanks enkele vertraging is de verwachting dat deze nieuwe databank in 2025 uitgerold zal worden. Het SVJ-systeem moet gaan zorgen voor transparantie en meer duidelijkheid. Want niet alleen verzekeraars, maar ook klanten kunnen dan met hun eigen ‘digitale wallet’ in het nieuwe systeem, op ieder moment, inzage krijgen in het aantal opgebouwde schadevrije jaren en hoe deze zijn opgebouwd. De schadevrije jaren worden met de nieuwe regeling in plaats van jaarlijks voortaan maandelijks opgebouwd. Dit bevordert een eerlijker proces, bijvoorbeeld wanneer je halverwege het jaar verandert van autoverzekering. Zo gaan er namelijk geen opgebouwde maanden verloren.

Voor ons als verzekeraar is het belangrijkste voordeel van de innovatie rondom het nieuwe systeem, ‘first time right’ wat in de toekomst een hoop tijd, miscommunicatie en werk zal gaan schelen.

Ook mijn chauffeur in Bangkok kent dit principe, want hij rijdt in één keer goed. Kriskrassend en al toeterend door de drukke stad bereikte ik met de overdekte driewieler binnen een half uur mijn eindbestemming in deze kleurrijke stad. En: he-le-maal schadevrij. Opgelucht stapte ik uit, rekende ik af met de Thaise ‘tuk-tuk-piloot’ en snoof de geuren op van een streetfood markt. Door de dampende soepen en knetterende wokpannen verdween de gedachte aan Allianz ineens als sneeuw voor de zon.
Vanaf maart 2024 publiceer ik - naast collega bloggers Herbert-Jan van Dijk, Tim Swanborn en Erik Boertjes - regelmatig content met relevante inhoud voor klanten en partners op de website van Commercial Motor en mijn eigen zakelijke LinkedIn.