Voor vertrek van de autoreis richting de Dordogne heb ik verschillende websites en apps geraadpleegd. Wat een enorm aanbod aan navigatie apps is er beschikbaar als je met een EV op vakantie wilt. Opvallend is wel dat met dezelfde specificaties - zoals merk auto, type auto, batterijstatus bij vertrek en gewenste actieradius - alle apps (bij mij) andere laadstops adviseren.
Van een Shell en FastNed verwacht ik dat ze je naar hun eigen laadstations verwijzen, maar ook andere aanbieders lijken een voorkeur te hebben. Er kwam voor mij dus geen overtuigende eenduidige EV-route uit naar voren voor onze eerste roadtrip, met als gevolg dat ik alle adviezen overboord heb gegooid en we vertrekken zonder enige vorm van voorbereiding (behalve dan de navigatie van mijn Volkswagen die zelf ook laadstops adviseert en het onderweg raadplegen van apps als Smoov, ABRP, ANWB en Chargemap).
Onze eerste laadstop is in België (je moet er immers doorheen). Op het moment dat we nog maar 80 km actieradius hebben, nemen we ons voor om bij de eerstvolgende gelegenheid de auto gelijk op te laden. Zo’n 25 km verstrijken en er is nog geen laadpaal in zicht. De apps sturen ons de snelweg af, maar dat willen we niet. Eigenwijs als ik ben rijden we door en met nog slechts 40 km actieradius te gaan komen we aan bij het Belgische Nazareth waar vier 175KW laders staan en één 50KW lader, echter allen zijn bezet. Na een minuut of 10 komt er gelukkig een 175KW lader vrij en terwijl we lekker aan het laden zijn word ik aangesproken door een aardige man met een Tesla Model Y, of we van plan zijn te vertrekken? “Bijna", antwoord ik en bedenk me dat deze reisdag in België voor ons verrassend soepel verloopt. Ik kan je alleen vertellen dat dit een week later, richting de Ardennen, niet het geval was, maar daarover later meer...