Column | 9 Juli 2024

Laadbuddies, ik vind het een fantastisch fenomeen.

Auteur: Herbert-Jan van Dijk

In mijn column van februari deelde ik mijn twijfels over het plan om deze zomer met mijn Duitse stekkerauto naar de Costa Brava te rijden. De meivakantie bood echter de perfecte kans voor een proefrit. We legden met onze elektrische auto bijna 1100 kilometer af naar onder andere de Dordogne en 500 kilometer richting de Ardennen. Mijn ervaringen wil ik graag met je delen.

Voor vertrek van de autoreis richting de Dordogne heb ik verschillende websites en apps geraadpleegd. Wat een enorm aanbod aan navigatie apps is er beschikbaar als je met een EV op vakantie wilt. Opvallend is wel dat met dezelfde specificaties - zoals merk auto, type auto, batterijstatus bij vertrek en gewenste actieradius - alle apps (bij mij) andere laadstops adviseren.

Van een Shell en FastNed verwacht ik dat ze je naar hun eigen laadstations verwijzen, maar ook andere aanbieders lijken een voorkeur te hebben. Er kwam voor mij dus geen overtuigende eenduidige EV-route uit naar voren voor onze eerste roadtrip, met als gevolg dat ik alle adviezen overboord heb gegooid en we vertrekken zonder enige vorm van voorbereiding (behalve dan de navigatie van mijn Volkswagen die zelf ook laadstops adviseert en het onderweg raadplegen van apps als Smoov, ABRP, ANWB en Chargemap).

Onze eerste laadstop is in België (je moet er immers doorheen). Op het moment dat we nog maar 80 km actieradius hebben, nemen we ons voor om bij de eerstvolgende gelegenheid de auto gelijk op te laden. Zo’n 25 km verstrijken en er is nog geen laadpaal in zicht. De apps sturen ons de snelweg af, maar dat willen we niet. Eigenwijs als ik ben rijden we door en met nog slechts 40 km actieradius te gaan komen we aan bij het Belgische Nazareth waar vier 175KW laders staan en één 50KW lader, echter allen zijn bezet. Na een minuut of 10 komt er gelukkig een 175KW lader vrij en terwijl we lekker aan het laden zijn word ik aangesproken door een aardige man met een Tesla Model Y, of we van plan zijn te vertrekken? “Bijna", antwoord ik en bedenk me dat deze reisdag in België voor ons verrassend soepel verloopt. Ik kan je alleen vertellen dat dit een week later, richting de Ardennen, niet het geval was, maar daarover later meer...

Reisdag twee van vakantie, op naar de camping in de Dordogne! Bij de eerste laadstop in Frankrijk treffen we maar liefst 12 Ionity laadpalen. “Dit is nog beter geregeld”, hoor ik iemand opgelucht zeggen, naast me staat de beste man die we in Nazareth ook troffen. Het is lekker weer dus we staan buiten te wachten en praten een beetje. Hij is zo klaar met laden, maar wij moeten nog even blijven hangen bij de auto met brood en een koffietje.

Een stop later treffen we elkaar weer en vangen de conversatie weer aan daar waar we geëindigd zijn. Naast hem stopt een BMW i4 en de bestuurder mengt zich in ons gesprek. En hoe leuk, een stop later treffen we elkaar weer en gaat ook hier het gesprek verder. Doordat de actieradius van de BMW en mijn Volkswagen elkaar niet zoveel ontlopen stoppen we synchroon, heel grappig. Wel valt me op dat een Tesla veel sneller laadt. Een blik op de display van een Teslarijder laat zien dat hij laadt met 232KWh en ik met 126KWh en ook zakt de snelheid waarmee ik laad veel sneller in.

Uiteindelijk tref ik mijn 'laadbuddies’ in Frankrijk om de 250 kilometer aan op een locatie om de auto op te laden. En ik kan je zeggen, laadpalen te over in Frankrijk, hier kan met recht worden gesproken over laadpleinen. Op enig moment komen we zelfs op een locatie waar Fastned France maar liefst 17 palen exploiteert. Maar ook de IONITY laders zijn sterk vertegenwoordigt in Frankrijk, en zijn allen werkend. Vive La France!

Eenmaal van de snelweg af is het aanbod laadpalen in Frankrijk aanzienlijk minder, merken we op. Gelukkig is er op de camping ook een laadpaal aanwezig waardoor wij niet van de omgeving afhankelijk zijn, ik raad je aan dit van tevoren dubbel te checken.

Met mijn positieve laadervaringen op vakantie richting de Dordogne nog in gedachten, reizen we een week later vol goede moed ook nog van Nederland richting de Ardennen. Een route van zo'n 500 km. Richting de Dordogne hebben we maar één keer hoeven laden in België en dat ging ok, met vertrouwen togen we dan ook richting de Belgische grens. Eenmaal over de grens geeft mijn auto aan naar energie te happen.

Dus op naar een snellaadstation, maar amai de twee aanwezige palen aldaar blijken niet te werken. En omdat we een volgende snellader niet zouden redden, gaan we toch maar de snelweg af, richting een Vlaamse Decathlon, waar deze ook zou moeten staan. Wederom hebben we pech, de palen laten ons ook hier zitten. Onderhand begin ik hem toch wel echt te knijpen. Met slechts 20 km actieradius te gaan, openen we in paniek toch weer alle apps op de telefoon om te zoeken naar snelladers in de omgeving.

We komen uit bij Powerland, ergens op een troosteloos industrieterrein. Van de zes laadplekken zijn er twee beschikbaar. Opgelucht hangen we de auto aan de stekker. Niet veel later komt er een Nederlander in een BMW iX3 aan rijden die de laatste beschikbare paal in gebruik neemt. Hij lijkt ook opgelucht, strijkt zijn hand over zijn voorhoofd om wat zweetdruppels te verwijderen, hij zit ook niet meer zo ruim in de beschikbare kilometers begrijp ik.

Op onze bestemming in de Ardennen zou een snellader beschikbaar zijn bij de supermarkt in de buurt, maar deze blijkt alleen te werken met een abonnement, de verschillende laadpassen accepteert hij namelijk niet en ook met de creditcard geeft hij geen sjoege. Alsof de Wet van Murphy die dag zegeviert geven ook de laadpalen bij plaatselijke Shell niet thuis, zelfs niet met een laadpas van Shell. Maar de aanhouder wint, uiteindelijk kan ik mijn Volkswagen opladen bij de plaatselijke BMW-dealer. Conclusie, mijn tweede laad-ervaring in België is dat de laadinfrastructuur daar net zo beroerd is als het asfalt.
Ondanks de intense zoektochten naar laadpalen in België en het wachten op energie op laadpleinen in Frankrijk heb ik wel genoten van de vakantiereizen met een EV. Het is immers lekker weer en we hebben vakantie. Dat is wellicht ook de reden dat (Nederlandse) EV-rijders elkaar aanspreken tijdens het laden van de auto. Ik ben een sociaal dier dus ik geniet daarvan, bij iedere stop sprak ik dan ook wel iemand. Op enig moment zegt mijn dochter van 14 terwijl we de laadsessie beëindigen en door konden naar de volgende stop: “Zo pap, heb je weer een bestie?!”

Toch vind ik het opvallend, in Nederland laad ik veelal thuis of op het werk en kom nauwelijks bij snellaadstations. Als ik toch eens moet snelladen dan valt het me op dat bestuurders vaak in de auto blijven zitten, op de telefoon zitten of de laptop pakken om de tijd van het laden te doden. Veel ruimte voor sociaal contact is er niet, dat vind ik jammer. Zo blijven spontane ontmoetingen uit.

Laten we met elkaar afspreken dat we ook in Nederland inzetten op laadbuddies, en het gesprek met elkaar aangaan, net als op vakantie!

Aan al mijn toekomstige laadbuddies, ik wens je een zonnige zomer toe, vol opgeladen momenten en zorgeloze kilometers.

 

Het synchroon stoppen met andere EV-rijders tijdens onze Dordognereis is grotendeels te danken aan de vergelijkbare actieradius van de EV’s. Mijn EV uit 2020 koos ik destijds vanwege de fiscale voordelen, zonder aandacht te besteden aan de range of laadsnelheid en styling for that matter. De snelle laadtijd van de Tesla was voor mij een eyeopener tijdens de reis. Nu het fiscale voordeel nagenoeg is verdwenen en het aanbod EV’s snel toeneemt blijft actieradius nog steeds relevant. Ik raad toekomstige EV-rijders aan goed onderzoek te doen naar range en laadsnelheid, en vooral te kijken naar de laadsnelheid tussen 10% en 80%, waar grote verschillen zitten. Zo laadt de Hyundai Ionic6 met 200kW en mijn Volkswagen ID.3 met 82 kW. Tot slot, vergeet de styling niet mee te nemen, niemand wil een straat vol met Ionic 6’en.

Luistertip: Wouter Karssen heeft recent een snellaadtest afgenomen, luister hier naar de ervaringen, zeker de moeite waard.

App tips: Eén van mijn ‘laadbuddies’ heeft mij gewezen op de FastNed app, hier hebben we op de terugweg dan toch maar gebruik van gemaakt. Deze app en de ABRP app werken in mijn optiek het beste. In het buitenland komt het voor dat palen buiten gebruik zijn. Mijn ervaring is tot dusver dat de Fastned palen altijd opereren.

Meer weten over Elektrisch rijden? Kom naar de EV Experience 2024!
Ook dit jaar is Allianz Nederland vertegenwoordigd op de EV Experience - Circuit Zandvoort. Klik hier voor meer informatie over het event.

Vanaf februari publiceer ik - naast collega bloggers Tim Swanborn, Etna Jongsma en Erik Boertjes - regelmatig content met relevante inhoud voor klanten en partners op de website van Commercial Motor en mijn eigen zakelijke LinkedIn.