Heb je voor je webshop een aansprakelijkheidsverzekering nodig?

Steeds meer klanten kopen hun producten online. Het is daarom niet onverstandig om een webwinkel te beginnen. Maar heb je ook een aansprakelijkheidsverzekering nodig voor je webshop?
Als ondernemer met een webshop wil je natuurlijk goede producten afleveren en ervoor zorgen dat je klanten tevreden zijn. Maar er kan altijd iets misgaan. Stel dat je hangmatten verkoopt en er iets mis is met het ophangsysteem, waardoor een koper op de grond valt. Voor de schade die dit oplevert, ben je als webshopeigenaar aansprakelijk. Met andere woorden: wanneer jij of de spullen die je verkoopt schade of letsel veroorzaken, dan draai jij op voor de kosten die hieraan zijn verbonden. In het kort gezegd: je bent aansprakelijk voor de schade die het gevolg is van eventuele gebreken in de producten die je verkoopt. Dit noemt men: productaansprakelijkheid.
De schade die je klant heeft, bijvoorbeeld een gebroken arm als hij uit de hangmat valt, is niet verzekerd met je particuliere aansprakelijkheidsverzekering. Daarvoor heb je een aparte aansprakelijkheidsverzekering nodig: de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering. Daarmee ben je verzekerd voor schade je producten veroorzaken bij andere personen of spullen. Maar ook voor schade die je tijdens je werk veroorzaakt. Het moet dan wel gaan om schade aan andere mensen of aan hun spullen. Ben je zzp'er? Bereken dan je premie. Je kunt dan ook direct de bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten.
Als webshopeigenaar ben je ook aansprakelijk als een verzonden pakketje niet aankomt bij je klant. Soms kun je aantonen dat een pakketje wel degelijk bezorgd is. Bijvoorbeeld als de koper zijn handtekening heeft moeten zetten bij aflevering. Maar je kunt het soms ook op een andere manier aantonen. Bijvoorbeeld omdat de GPS-coördinaten van de pakketbezorger laten zien dat de bezorger op het adres van de klant geweest is. Ook kan het voorkomen dat je klant zelf voor een andere pakketbezorger heeft gekozen dan degene die jij hebt voorgedragen. Als het pakje dan niet aankomt, ben jij niet aansprakelijk. Daarnaast kun je je aansprakelijkheid beperken door hierover iets op te nemen in de algemene voorwaarden. Maar ook dan blijf je als verkoper uiteindelijk verantwoordelijk voor een goede verzending.
Raakt een pakketje beschadigd tijdens de verzending? Ook dan ben je als webshophouder aansprakelijk. Tenzij je kunt bewijzen dat je het product zonder schade hebt geleverd en bijvoorbeeld de klant zelf voor de beschadiging heeft gezorgd. Maar dat is in de praktijk vaak moeilijk aan te tonen.

Niet alles kun je verzekeren. Voor je aansprakelijkheid bij verdwenen of beschadigde pakketjes bestaat geen speciale verzekering. Dat is je risico als ondernemer. Maar voor je aansprakelijkheid bij schade die jezelf of je producten veroorzaken bij andere personen of spullen is het verstandig een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten. Overweeg daarnaast de volgende verzekeringen als je een webwinkel begint:

Het is leuk en spannend om een webwinkel te beginnen. Maar als eigenaar van een webshop loop je risico’s. Wil je weten welke risico’s? En hoe je je het best hiervoor kunt verzekeren? Neem dan contact op met je financieel adviseur of met een onafhankelijk adviseur bij jou in de buurt