- Zorg eerst dat je veilig bent en eventuele hulpdiensten hebt ingeschakeld.
- Bel ons in geval van spoed of nood:
Auto: +31 (0) 20 592 91 18
Woon: +31 (0)10 250 22 66
Reis: +31 (0)20 592 98 85 - Is er geen nood (meer)? Dan kun je je auto- en woonschade melden via je Mijn Account omgeving. Daar kun je ook alle gegevens van de schade uploaden. Reisschade kun je melden door een mail te sturen naar [email protected]. In je Mijn Account omgeving vind je een overzicht van wat je mee kunt sturen voor een snelle afhandeling. Kom je er niet uit, bel dan met de schadebehandelaars:
Voor auto- en woonschade: 088 – 577 27 25
Voor letselschade: +31 (0)88 577 61 00
Voor reisschade: +31 (0)20 851 22 41
Neem ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur.
Schade en pech
Algemeen
Door ons betaalde schadebedragen kun je terugbetalen als je toch besluit zelf de schade te betalen. Dit kunnen ook bedragen zijn die wij uitgekeerd hebben aan een tegenpartij. Hebben wij bijvoorbeeld schade vergoed, maar blijkt dat je premie het jaar erop hierdoor erg omhoog is gegaan? Dan kun je ons binnen 24 maanden terugbetalen. Je schadevrije jaren die je met schade verloor krijg je gewoon weer terug. We kunnen ook eventueel te veel betaalde premie aan je terugbetalen binnen 24 maanden. Twijfel je of dit handig is? Neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Die denkt graag met je mee.
Bij schade die je sowieso zelf wilt betalen, hoef je natuurlijk geen claim in te dienen.
Nadat de schade bij ons is gemeld, krijg je van ons een bevestiging dat we je melding in behandeling hebben genomen. Afhankelijk van de afspraken die je met je verzekeringsadviseur maakt, stemmen we de afhandeling direct met jou af of via de adviseur.
Na de melding maken we een inschatting van de kosten. Gaat het om een groot bedrag of een ingewikkelde schade, dan kunnen we een expert sturen om de schade te bekijken. Hij of zij geeft dan een inschatting van de (herstel)kosten.
Autoschade
Bel in een noodsituatie 010- 300 6540 en kies voor optie 1. We regelen hulp! Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag.
Deze vind je op onze downloadpagina. Vul deze in bij:
- Een aanrijding met een persoon, dier of object. Laat het formulier ter plekke of achteraf ondertekenen.
- Een aanrijding met een onbekend persoon of dier van een onbekende eigenaar.
- Vandalisme
Je hoeft geen schadeformulier in te vullen bij ruitschade, hagel, storm, inbraak, diefstal of joyriding. Doe bij inbraak, diefstal en joyriding wel altijd aangifte bij de politie.
Scan of fotografeer het schadeformulier en voeg deze toe bij je melding in Mijn Account. Let erop dat het formulier in zijn geheel en onbeschadigd op de foto of scan staat.
Neem contact op met je verzekeringsadviseur als je vragen hebt over het invullen van het formulier.
Tip! Je kunt schade aan je auto ook melden via de app MobielSchadeMelden.nl. Hierin werken de verzekeraars samen. Dat maakt het een stuk sneller.
Wanneer wij de schade vergoeden, heeft dat invloed op het aantal schadevrije jaren. Dat betekent dat je vanaf het nieuwe verzekeringsjaar waarschijnlijk een hogere premie gaat betalen. Verzekeraars hebben onderling afgesproken dat je per schade, 5 schadevrije jaren terugvalt en dat je maximaal 15 schadevrije jaren kunt hebben. Zelfs als dat er in werkelijkheid meer zijn. We geven een rekenvoorbeeld:
Terugval bij 12 schadevrije jaren: 12 - 5 = 7 schadevrije jaren
Terugval bij 20 schadevrije jaren: 15 - 5 = 10 schadevrije jaren
Terugval bij 3 schadevrije jaren: 3 - 5 = -2 schadevrije jaren
Het aantal schadevrije jaren bepaalt onder andere de hoogte van je premie. Als je terugvalt in schadevrije jaren, ga je dus meer premie betalen. Daarom kan het soms verstandig zijn om je schade zelf te betalen. Dan val je niet terug in schadevrije jaren.
Wanneer wij de schade hebben betaald, heb je nog 24 maanden om alsnog ervoor te kiezen om de schade zelf te betalen door ons terug te betalen. Dan krijg je je schadevrije jaren terug en berekenen we je premie weer aan de hand van dit aantal.
Wil je meer weten over schadevrije jaren, neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.
- Doe zo snel mogelijk (binnen 14 dagen) aangifte bij de politie na het constateren van de schade.
- Verzamel naam, adres en e-mailadres van getuigen. Dit kunnen bijvoorbeeld familieleden zijn of inzittenden.
- Noteer hun verklaring. Bijvoorbeeld dat de auto onbeschadigd is geparkeerd, de auto bij terugkomst beschadigd is aangetroffen, er tussentijds niet mee gereden is,
Als je bij ons een All Risk verzekering hebt, maken we de schade voor je in orde. Maar als de dader niet bekend is, heeft dit wel invloed op je schadevrije jaren en dus ook op je premie.
Heb je een Verkeersrechtsbijstand verzekering? Dan proberen we de schade te verhalen via het Waarborgfonds Motorverkeer.
Neem ook altijd contact op met je verzekeringsadviseur. Die helpt je om te kijken wat je kunt doen.
Je kunt je auto laten repareren bij een hersteller van Topherstel, onze partner voor reparaties met garages door het hele land. Je kunt ook een ander bedrijf kiezen die je schade herstelt. Als je niet de aanvullende dekking Vrije reparatiekeuze hebt afgesloten, vergoeden wij €500,- minder.
Let op! Is je schade hoger dan €500,- en ga je niet naar een Tophersteller? Neem dan even contact met ons op via je Mijn Acount of via je verzekeringsadviseur. Er moet een onafhankelijke schade-expert langskomen om de schade op te nemen.
Heb je alleen ruitschade? Regel dan direct een afspraak bij een van onze aangesloten glasherstellers.
Dekken wij jouw schade én laat je je auto repareren bij een hersteller van Topherstel? Dan krijg je gedurende de reparatie een vervangende auto. Ben je alleen WA verzekerd of valt de schade niet onder je verzekering, dan kun je toch gebruik maken van de voordelen van reparatie bij onze herstellers. Je betaalt de rekening dan zelf aan de hersteller.
In het buiteland krijg je een vervangende auto tijdens de reparatie (max. 15 dagen). In plaats van een vervangende auto kun je ook kiezen voor een vergoeding van €30 per dag gedurende de reparatie.
Heb je de aanvullende Pechhulpverzekering afgesloten? Dan helpen we je altijd zo snel mogelijk, meestal binnen een uur. Kunnen we de auto niet ter plekke repareren? Dan brengen we jou naar je bestemming en je auto naar een garage. Tijdens de reparatie krijg je een vervangende auto, tot een maximum van 30 dagen.
Bel 24/7 met 020 592 98 90 als je door schade of pech langs de weg staat en niet meer kunt rijden.
Ruitschade
Bel in een noodsituatie 010- 300 6540 en kies voor optie 1. We regelen hulp! Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag.
Ruitschade kun je laten repareren door een van onze Glasherstellers. Wil je de schade laten herstellen door een andere monteur of garage? Dan betaal je €500,- eigen bijdrage wanneer deze hersteller is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is dat niet het geval, dan krijg je geen vergoeding.
Maar als je hebt gekozen voor de aanvullende dekking Vrije Reparatiekeuze, vergoeden wij 100% van de herstelkosten mits deze hersteller is aangesloten bij Bovag of Focwa. Is dat niet het geval, dan betaal je € 500 eigen bijdrage.
Woonschade
Bel in een noodsituatie 010- 300 6540 en kies voor optie 1. We regelen hulp! Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag.
Dat ligt eraan. De meeste door ons gedekte schades aan je woning kunnen door ons hersteld worden. Je hebt dan een aantal keuzes: hulp bij herstel of een vergoeding voor het herstel. We sturen dan vakspecialisten uit ons eigen netwerk om de schade bij je te laten herstellen. Je hoeft niets voor te schieten en alles wordt keurig geregeld. Je kunt er ook voor kiezen om de schade zelf te (laten) herstellen. Bewaar dan de offertes of facturen voor deze herstelwerkzaamheden en stuur die naar ons op. Bekijk voor de zekerheid altijd onzevoorwaarden.
Herstel aan je dak wordt zelden door ons geregeld. Je regelt daarvoor zelf een dakdekker om de schade te beoordelen en herstellen. Wij regelen wel hulp bij nood, in het zeldzame geval dat je dak er door bijvoorbeeld storm helemaal af ligt. Bel dan gelijk naar 088 577 11 11.
Is er schade aan de woning zelf? Neem contact op met de verhuurder.
Heb je bij ons een inboedelverzekering? Dan zijn de spullen in je woning in principe verzekerd. Ook als de spullen beschadigd zijn door schade aan de opstal (bijvoorbeeld door een lekkage). Bekijk de voorwaarden voor een volledig overzicht van wat is verzekerd.
Samen met jou stellen we het schadebedrag vast of we laten de schade door een deskundige bepalen. Ben je het niet eens met het bedrag dat de expert vaststelt? Schakel dan zelf een contra-expert in. Wij vergoeden de kosten hiervoor, in ieder geval tot het bedrag dat wij onze eigen deskundigen betalen. Stel het uurtarief van jouw contra-expert is €100,- en van onze expert €80,-, dan vergoeden wij tot €80,-.
Wij betalen ook het schadebedrag uit dat de contra-expert vaststelt als dit hoger is dan wat onze expert bepaald heeft. Mits dit een verklaarbaar en in alle redelijkheid bepaald bedrag is.
Meer informatie over het inschakelen van een eigen deskundige lees je in de voorwaarden.
Reisschade
Bel in een noodsituatie 010- 300 6540 en kies voor optie 1. We regelen hulp! Daarna neem je zo snel mogelijk contact op met je verzekeringsadviseur. Die gaat voor je aan de slag.
Er zijn verschillende reisschade formulieren te downloaden op onze website:
- SOS-Schadeformulier: wanneer je extra kosten hebt gemaakt als gevolg van een onverwachte gebeurtenis waarvoor wij dekking bieden. Denk hierbij aan autopech of iek worden tijdens je vakantie. Bijvoorbeeld voor extra verblijf- of reiskosten die je anders niet had gemaakt.
- Schadeformulier bij ongeval of ziekte: Wanneer je medische hulp nodig hebt gehad.
- Schadeformulier reisbagage: Wanneer (een deel van) je bagage verloren, gestolen of stuk is.
- Schadeformulier bij annulering of onderbreking: Wanneer je reis vooraf moet annuleren of voortijdig af moet breken.
- reisgenoot op je boekings- of reserveringsformulier genoemd staat;
- reisgenoot een eigen annuleringsverzekering voor deze reis heeft afgesloten;
- oorzaak van de annulering verzekerd is.
Je moet het bewijsstuk meesturen waaruit blijkt dat je reisgenote de annuleringskosten heeft teruggekregen via zijn/haar eigen annuleringsverzekering.
Contact met Allianz of een adviseur
Wil je advies over een van onze verzekeringen? Neem dan contact op met een onafhankelijk adviseur bij jou in de buurt.