Als we bij een check geen schadevrije jaren kunnen vinden, sturen we je daarover een mail. We proberen het daarna nog 2 keer. Kunnen we bij de 3e check na 70 dagen geen schadevrije jaren vinden, dan passen wij de schadevrije jaren aan naar 0. Mocht je direct daarna je schadevrije jaren kunnen aantonen, dan kunnen we dit alsnog voor je in orde maken.
Dat wij soms niks vinden, kan meerdere redenen hebben:
- Je verzekering is voor een tweede auto
Je kunt schadevrije jaren voor één auto gebruiken. Verzeker je nu voor het eerst een tweede auto? Dan start je voor deze auto dus weer op 0 schadevrije jaren.
- De autoverzekering stond op naam van je partner
Dan staan de schadevrije jaren ook op zijn of haar naam. Je kunt de schadevrije jaren van je partner overnemen met een overdrachtsverklaring . Let op: jullie moeten op hetzelfde adres wonen en je partner kan de schadevrije jaren zelf niet gebruiken. Is jullie relatie intussen voorbij, neem dan contact op met je verzekeringsadviseur.
- De autoverzekering stond op naam van je bedrijf
Als je zelf de eigenaar van het bedrijf bent, kun je de schadevrije jaren aan jezelf overdragen met een overdrachtsverklaring. Was jij een werknemer van het bedrijf? Ook dan kan het bedrijf de schadevrije jaren aan je overdragen. Voorwaarde is wel dat deze schadevrije jaren beschikbaar zijn in Roy-data.
- Je bent verhuisd
Ben je net verhuisd? Check dan bij je vorige verzekeraar met welke gegevens ze jouw schadevrije jaren in Roy-data hebben gezet. Laat ons via je adviseur weten op welk oud adres we moeten zoeken.
- Je hebt schadevrije jaren opgebouwd buiten Europa
We nemen schadevrije jaren over die je in Europa en Caribisch Nederland hebt opgebouwd. Schadevrije jaren buiten deze gebieden nemen we alleen over als je bij ons verzekerd was.
Heb je in een van deze gebieden schadevrije jaren opgebouwd én is dit niet langer dan 1 jaar geleden? Vraag de buitenlandse verzekeraar dan om een officiële royementsverklaring en mail deze naar [email protected]. Let op: de einddatum van je verzekering mag niet langer dan een jaar geleden zijn en dat moet ook op de royementsverklaring staan.
- Je hebt een leaseauto gereden
- Leasemaatschappijen zetten schadevrije jaren niet in Roy-data. Vraag jouw leasemaatschappij daarom om een leaseverklaring en mail deze naar [email protected].
Let op! De verklaring:
- is niet ouder dan een jaar vergeleken met de startdatum van je verzekering
- bevat de naam en handtekening van de leasemaatschappij
- bevat jouw gegevens als regelmatige bestuurder
- bevat de begin- en einddatum van het leasecontract
- bevat hoeveel schade je hebt gehad, voor welke bedragen en of de schade is verhaald op de tegenpartij
Heb je meerdere verklaringen? Stuur deze dan allemaal naar ons toe. Wanneer de verklaringen elkaar niet overlappen én er maximaal een jaar tussen de opvolgende verklaringen zit, tellen wij de schadevrije jaren bij elkaar op. De schadevrije jaren op de leaseverklaring kun je alleen gebruiken voor je eigen verzekering, niet voor je partner.
7 Je laatste autoverzekering is langer dan 4 jaar geleden
Wij nemen je opgebouwde schadevrije jaren mee die je tot 4 jaar geleden had. Bij de meeste verzekeraars is dat maar 3 of zelfs 1 jaar! Is het langer dan 4 jaar geleden dat je een auto- of motorverzekering op jouw naam had? Dan begin je opnieuw met opbouwen.
8 Je vorige verzekeraar heeft het aantal schadevrije jaren niet goed doorgegeven
Is geen van de bovenstaande situaties op jou van toepassing? Dan kan het zijn dat je vorige verzekeraar je schadevrije jaren (nog) niet (goed) heeft genoteerd. Neem dan contact met hen op! Of laat je adviseur dit doen.
Als de schadevrije jaren binnen 20 dagen alsnog in Roy-data staan, nemen wij die automatisch over.
Hebben wij de laatste check na 70 dagen al gedaan? Vraag dan je adviseur om contact met ons op te nemen.