Wij brengen kosten in rekening voor de administratie en het beheer van jouw pensioenuitkering. Daarnaast zijn er kosten die te maken hebben met jouw beleggingen.
Administratie- en poliskosten
De eenmalige administratiekosten aan het begin waren € 275,- en de poliskosten zijn € 45,-, € 50,-, € 55,- of € 65,- per jaar. Deze jaarlijkse poliskosten zijn afhankelijk van de door jou gekozen uitkeringstermijn. Bij een maandelijkse uitbetaling betaal jij € 65,- per jaar en bij jaarlijkse uitbetaling € 45,- per jaar.
Beheer- en beleggingskosten.
De totale beleggingskosten bestaan uit twee delen: lopende kosten en beheerkosten. De lopende kosten zijn de kosten die de fondsbeheerder maakt voor het beheer van de fondsen. Deze lopende kosten worden binnen het beleggingsfonds geheven en komen tot uitdrukking in de koers van de fondsen.
Naast de kosten van de fondsbeheerder, brengt Allianz kosten in rekening voor onder andere het beheren van de beleggingsmix, de wijzigingen van de beleggingen binnen de beleggingsmix en het informeren over de beleggingen. Dit zijn de beheerkosten. De beheerkosten brengen we maandelijks in rekening door het verkopen van participaties. De totale beleggingskosten die jij betaalt zijn 0,43% van de belegde waarde per jaar. Deze blijven gedurende de gehele looptijd van de verzekering gelijk, ook als de fondsbeheerder zijn kosten aanpast.
Belangrijk! Jij betaalt deze kosten niet apart. Ze zijn al in jouw pensioenuitkering verrekend.