Nieuws / Interview | 7 Februari 2025

Interview Milou Waters: van HR naar Customer Succes Manager met een blauwe Mirai

Auteur: Odiel Mennink

Maak kennis met Milou Waters, onze kersverse ‘LinkedInfluencer’ en Customer Success Manager bij Allianz Commercial Motor. Met een achtergrond in HR en data-analyse, aandacht voor klantbeleving én een blauwe waterstofauto (die net zo opvallend is als haar achternaam) reist Milou stad en land af om de merkenpolissen van Allianz samen met de partners te verbeteren. 
Sportief, ambitieus en altijd in voor een goed gesprek. Nu ze ook content gaat delen op LinkedIn, is dit een perfect moment om haar beter te leren kennen.
“Toevallig kwam deze auto op mijn pad. Toen ik in 2023 begon als client success manager (CSM) bij Commercial Motor, mocht ik een leaseauto kiezen. Allianz had de Mirai al in de pool, maar niemand reed ermee vanwege de beperkte waterstofinfrastructuur. Zonde, want het is een unieke, comfortabele auto vol opties. Mijn manager stelde hem voor, en het idee sprak me meteen aan. 
 
Als koukleum was de stuurwielverwarming een bonus, en de milieuvriendelijke technologie maakte me nieuwsgierig. Bovendien was de lage bijtelling aantrekkelijk — ik blijf een Nederlander. De infrastructuur bleek ook praktisch: er zijn drie waterstoftankstations op mijn route naar kantoor in Rotterdam. Inmiddels heb ik er al 45000-kilometer mee gereden, en het rijdt als een elektrische auto: stil, snel en soepel.” 
Milou haar Allianz-blauwe Toyota Mirai
“Collega’s gaven me al snel de bijnaam ‘Milou Waters(tof)’. Je merkt dat de auto niet alleen veel aandacht trekt, maar ook echt een ijsbreker is. Mensen vragen standaard: ‘Wat voor auto is dat? Is tanken niet lastig? Hoe rijdt het? Kost waterstof veel? En mag ik een stukje rijden?’ 
 
Ook mijn woonplaats Arnhem wekt nieuwsgierigheid. Ik woon vlak bij sportcomplex Papendal, en omdat mijn Mirai het Olympisch logo draagt, vragen mensen vaak welke sport ik professioneel beoefen. Hoewel ik een aardig balletje sla op de golfbaan, steek ik mijn energie liever in het verbeteren van de klantervaring.”

“Ik durf wel te zeggen dat ik een manusje van alles ben. Ik ben mijn carrière begonnen in Engeland als recruiter in de automotive, luchtvaart en ruimtevaartsector. De techniek blijf ik interessant vinden, wellicht dat de keuze om in de automotive te werken daardoor is beïnvloed. Als recruiter hoor je helaas vaak verhalen van hoe het niet moet gaan, en dat doet me wat. Ik wil dat professionals een goed proces doorlopen en managers helpen om de beste keuze te maken voor hun team.

Daarna ben ik bij ditzelfde bedrijf gestart als business/data analyst en heb ik veel gewerkt aan aanbestedingen en deed ik marktanalyses voor klanten. Vervolgens keerde ik weer terug naar de functie van talent acquisition specialist omdat ik toch het persoonlijke contact met de mensen miste. 

Door coronaperiode heb ik de keuze gemaakt om terug te gaan naar Nederland, om een baan te vinden binnen een corporate. Ik heb toen een thuis gevonden bij Allianz als talent acquisition lead waarbij we met vijf collega’s in de Benelux succesvol een nieuw team hebben opgezet. Na twee jaar en twee client success managers in het team van Commercial Motor te hebben geworven vond ik het voor mezelf tijd om naar deze functie te gaan. Terug naar de automotive sector, om de klantbeleving met zakelijke automotive partners te verbeteren. Het klinkt misschien als een grote switch om van HR naar de rol als CSM’er te gaan, maar juist door mijn netwerk binnen Allianz, maakt het voor mij makkelijker om intern te schakelen en kan ik ook projecten oppakken voor procesverbetering.” 

“In mijn eerste jaar als CSM’er heb ik veel werk verricht voor verschillende leasemaatschappijen en new mobility klanten. Hierbij kan je denken aan het stroomlijnen van claim processen, preventieplannen opstellen in samenwerking met de partner voor leaseklanten, het coördineren van renewalprocessen. Zo heeft onze collega, en mede CSM’er, Vicky een mooie uitspraak over CSM: ‘Wij zitten niet alleen de Allianz collega’s achter de broek, maar ook de partner om de klant beleving te verbeteren.’

In Juli 2024 heb ik de kans gekregen om het partnership met Volkswagen Pon Financial Services op me te nemen. Een kans die ik heel graag aangreep omdat ik van mening ben dat ik meerwaarde toe kan voegen als ik me op één klant stort. Er is al zoveel gedaan maar er is nog zoveel winst te behalen in deze roerende markt. Alleen al de manier van schademelden en de communicatie die verstuurd wordt daarna. Dit jaar is mijn ambitie om samen met VWPFS de producten verder te verbeteren."

“De sleutel tot een succesvolle samenwerking ligt in het vermogen om samen met onze partners producten te ontwikkelen die uitblinken in kwaliteit en betrouwbaarheid, waarbij het principe van 'first time right' centraal staat en niet in het aanbieden van de goedkoopste verzekering. Het unieke van een merkverzekering schuilt in de persoonlijke benadering en de kwaliteit van het product; klanten kunnen bij de aankoop van hun auto direct een verzekering afsluiten, waarbij ze vanaf het eerste moment volledig worden ontzorgd door hun eigen autodealer, iemand die je vertrouwt. Dit stelt de autodealer en het verzekeringsteam in staat om samen met de klant de best passende verzekering te kiezen, afgestemd op hun behoeften en de nieuwe auto.  
 
Wat onze merkverzekering onderscheidt, is onder andere de nieuwwaarderegeling tot maximaal vijf jaar en de driejarige aanschafwaarderegeling, zelfs voor de exclusievere modellen. En dat de dealer de klant volledig kan ontzorgen. Dit stelt ons in staat om een unieke propositie te bieden die verder gaat dan de standaard opties.” 
“Tuurlijk hopen we dat de klant geen schade rijdt, maar mocht dat toch gebeuren, dan kan de klant de schade melden en zonder eigen risico terecht bij zijn of haar vertrouwde autodealer. Daar wordt de auto hersteld met originele merkonderdelen, volledig volgens de fabrieksnormen. Dat geeft een vertrouwd gevoel om weer veilig de weg op te gaan – ik spreek uit eigen ervaring. Ook op deze vervelende momenten werken de autodealer en onze teams bij Allianz nauw samen om de klant zoveel mogelijk te ontzorgen. Denk aan het inzetten van vervangend vervoer, tot wel 30 dagen bij diefstal of totaal verlies. 
 
Omdat er zoveel verschillende facetten en disciplines samenkomen om een merkverzekering op te zetten, vraagt dit om goede coördinatie. Daarom heeft Allianz ervoor gekozen om client success managers, zoals ik, in te zetten voor onze automotive partners. Wij fungeren als centraal aanspreekpunt. Hierdoor hoeft een partij als VWPFS niet langer met tientallen mensen van Allianz contact te zoeken om zaken geregeld of opgelost te krijgen.   
 
De simpele dingen maken een betere service al mogelijk. Een keer langslopen, meekijken of een kop koffie drinken bij de verzekeringsservice van onze collega’s op de technische afdeling, schade of acceptatie, helpt om zaken sneller te realiseren. Sinds juli werk ik één keer per week bij Volkswagen Pon Financial Services op kantoor in Amersfoort. Als partners fysiek met elkaar praten en sparren terwijl je naar hetzelfde scherm kijkt, maakt dat het werk niet alleen leuker maar ook veel efficiënter. “   
“Mijn playlist is een allegaartje! Het is veelal rock, met een mix van Spaans, Frans, pop, Nederlandstalig en EDM. Maar ik luister ook veel naar podcasts, de Nationale Autoshow van BNR en Diary of a CEO staan bij mij op de vaste playlist.”
“Ik denk dat je mijn ritme alleen kunt volhouden door wat vaste gewoontes – noem het structuur – in je leven in te bouwen. Zo begin ik mijn dag vroeg op kantoor, zodat ik in alle rust mijn e-mails kan afhandelen. Door eerder naar huis te vertrekken, ontwijk ik de files en kan ik onderweg nog wat telefoontjes plegen. Soms betekent dit wel dat ik thuis mijn laptop nog even moet openen om dingen af te ronden, maar dat hoort erbij.   
 
Naast mijn werk maak ik voor de belangrijkste dingen in het leven echt tijd vrij. Dat zijn mijn familie, vrienden, de sportschool én goed eten. Zo heb ik een standaard avond met mijn familie. Wanneer ik thuiswerk, begin ik de dag vaak met een bezoek aan de sportschool en neem ik de tijd met de lunch de tijd om wat lekkers te maken. Voor de rest van de week zorg ik dat ik voorbereid ben: mijn lunchmaaltijden prep ik.  
 
Op zaterdagochtend ga ik naar de markt en probeer ik in het weekend wat nieuwe recepten uit met muziek of een serie aan. Het is mijn moment van ontspanning én voorbereiding voor de week die komt.” 
“Ik wil onze lezers een kijkje achter de schermen geven bij Allianz en laten zien hoe we samen met partners waarde toevoegen voor klanten. Het wordt een mix van verhalen uit mijn eigen werk en bijdragen van collega CSM’ers. Ik kijk ernaar uit om onze volgers hierin mee te nemen. Ik kijk ernaar uit!”
Vanaf februari 2025 publiceert Milou Waters - naast collega bloggers Tim Swanborn, Etna Jongsma, Erik Boertjes en  Herbert-Jan van Dijk - relevante content voor klanten en partners van Allianz op de website van Commercial Motor en haar eigen zakelijke LinkedIn-pagina. Rijd je met Milou mee? Het belooft een duurzame rit te worden... misschien zelfs op waterstof! 🚗💧

 

Verken onze website, klik hieronder om een kijkje te nemen!