Blog / Nieuws | 12 September 2024

Vroeger was alles beter, maar de toekomst moet groener

Auteur: Etna Jongsma

 

Als scholier ergerde ik me altijd vreselijk aan leraren die zeiden: 'vroeger was alles beter.' Voor mij klonk dat vreemd. De mobiele telefoon kwam net op de markt en thuis kon ik inbellen om te internetten, te MSN’en of mijn favoriete muziek te downloaden. Wat bedoelden ze dan met 'vroeger was alles beter'? Makkelijker kon het toch niet? 

Met mijn 34 jaar val ik misschien nog (lang) niet onder de senioren, maar ik merk wel dat ik ouder word en de jeugd van tegenwoordig niet altijd meer bij kan houden. Alles is digitaal, contactloos en elektrisch. En alles moet groen, en wel nú. Voor Gen Z is dit de normaalste zaak van de wereld. Voor de oudere generaties? We gaan mee met de veranderingen, en wennen er langzaam aan. Ook op autogebied zal niets meer zoals vroeger zijn...

Neem nu ons favoriete belastingvoordeel, de BPM, die gaat op de schop. Per 1 januari 2025 vervalt de BPM-vrijstelling voor bestelauto's met verbrandingsmotoren. De overheid heeft besloten dat het tijd is om ‘groener’, dus elektrischer, te worden. Laten we eens kijken wat dit voor jou als ondernemer betekent.
Sinds 2007 zijn bestelauto's die voor zakelijke doeleinden worden gebruikt, onder bepaalde voorwaarden vrijgesteld van Belasting voor Personenauto's en Motorrijwielen, de BPM. Als je een bestelauto zakelijk aanschaft, betaal je geen eenmalige aanschafbelasting. Dit is een belangrijke kostenbesparing voor veel ondernemers, vooral voor degenen die afhankelijk zijn van een wagenpark om hun bedrijfsactiviteiten uit te voeren. Helaas is dit belastingvoordeel per 1 januari 2025 voorbij. Tenminste, voor voertuigen met een verbrandingsmotor. De reden? Het klimaat. De uitstoot moet omlaag en men wil iedereen aanmoedigen om over te stappen naar milieuvriendelijkere vervoersalternatieven.
Met ingang van 1 januari 2025 verdwijnt de BPM-vrijstelling bij de aanschaf van niet-elektrische bestelauto's, en dat heeft financiële consequenties. Een bestelwagen wordt hierdoor ineens duizenden euro's duurder. Hoeveel BPM-ondernemers gaan betalen, hangt af van de CO2-uitstoot van een bestelauto. De BPM wordt namelijk per gram CO2 berekend. Een kleine troost: de elektrische bestelwagen is nog wel BPM-vrij! Deze stoot – tijdens het rijden – geen CO2 uit.

De financiële consequenties zijn groot. De aanschaf van een nieuwe diesel-bestelauto valt gemiddeld zo’n 11.000 euro hoger uit, en de motorrijtuigenbelasting zal gaan stijgen. Daarnaast is het de vraag hoe de verschillende verzekeraars omgaan met de regeling. De cascopremie van een bestelauto is vaak gebaseerd op de waarde van het object, exclusief BTW en, op dit moment nog, exclusief BPM.

Ook kan een hogere aanschafwaarde (inclusief BPM) voor bestelwagens op fossiele brandstof die CO2 uitstoten gevolgen hebben voor je verzekering. Denk bijvoorbeeld aan een schade-uitkering voor een bestelauto met een nieuwwaarderegeling, of een stijgende cascopremie, omdat deze nu berekend wordt over de waarde van de bestelauto exclusief BPM, en na 1 januari 2025 niet meer.

Ben je binnen twee jaar toe aan vervanging, dan zijn deze maanden misschien het moment om nieuwe fossiele bestelauto's aan te schaffen zodat je de komende jaren nog kunt genieten van de BPM-vrijstelling. Kun je nog even doorrijden met je bestelbus(sen), dan kun je besluiten om vanaf 2025 over te stappen naar elektrische bestelwagens. In de aanschaf zijn deze voertuigen duurder, maar je betaalt daarover geen aanschafbelasting, en wat betreft brandstof is een elektrische bestelauto vaak goedkoper. Bovendien betaal je bij een EV bestelauto (nog) geen motorrijtuigenbelasting. De fiscale voordelen op de lange termijn kunnen dus gunstig uitpakken bij zakelijk rijden in een elektrische bestelwagen.

Simpelweg omdat ‘vroeger was alles beter’ niet langer houdbaar is. De toekomst ligt voor ons, en die is groen...
Vanaf maart 2024 publiceer ik - naast collega bloggers Herbert-Jan van Dijk, Tim Swanborn en Erik Boertjes - regelmatig content met relevante inhoud voor klanten en partners op de website van Commercial Motor en mijn eigen zakelijke LinkedIn.

 

Verken onze website, klik hieronder om een kijkje te nemen!