Blog / Nieuws | 22 April 2024

Tim Swanborn over manoeuvreerschades: “Vele kleintjes maken één grote”

Auteur: Tim Swanborn

Meer dan 50% van alle schades zijn manoeuvreer- en/of parkeerschades. Manoeuvreren is daarmee de meest voorkomende schade bij wagenparken, of dat nu transport, personenvervoer of last mile delivery is. En ook bij leaseauto’s is manoeuvreren de grootste schadepost. Schades die je (vaak) kunt voorkomen, dan wel verminderen. Maar hoe dan, hoor ik je denken. In deze blog leg ik je dat uit.
Er zijn twee belangrijke redenen waarom je schades als deze écht niet wilt. Allereerst omdat het duur is om moderne voertuigen te repareren. Reden twee is de negatieve bijdrage van manoeuvreerschades aan de ‘veiligheidscultuur’ van een bedrijf. Als een organisatie volgens de ESG- en duurzaamheidsdoelen wil ondernemen én alle medewerkers ‘s avond weer veilig thuis wil hebben, moet er aandacht worden gegeven aan veilig en schadevrij parkeren, want vele kleintjes maken immers één grote.
Allianz heeft jarenlange én wereldwijde ervaring in het verzekeren van wagenparken. Op basis van deze ervaringen weten we dat wanneer de schadefrequentie boven de 50% komt (de helft van alle bestuurders rijdt één schade in de 12 maanden), dat de zo gewenste veiligheidscultuur, onder druk komt te staan. De kans op schade met een hoge schadelast (lees: letselschade) neemt daardoor sterk toe. Er wordt dan onvoldoende aandacht geschonken aan veilig en schadevrij rijden. Juist na het rijden van schade - hoe onschuldig die ook lijkt - ga je in gesprek met de bestuurder. Wat is er gebeurd? Hoe kunnen we de bestuurder helpen een soortgelijk incident in de toekomst te voorkomen? Het gesprek, het advies daaropvolgend en de te nemen acties dragen vervolgens bij aan een goed werkende ‘veiligheidscultuur’. En dat voorkomt op termijn een hogere schadefrequentie en last.
Het is essentieel dat je als organisatie vastlegt hoe en wanneer je in gesprek gaat over een schade. Zorg dat je open bent hierover naar je medewerkers. Stel van tevoren vast hoe (denk aan de Allianz Bestuurdersverklaring) en wanneer je dat doet (bij iedere schade, of alleen bij een herhaling of een hoge schadelast). Leg dit schriftelijk vast en handel ernaar, dat schept duidelijkheid en laat zien dat je als onderneming nadenkt over schade en veiligheid. De uitkomsten van (voornoemde) schadegesprekken gebruiken we ‘anoniem’ om overige medewerkers te waarschuwen, bewust te maken en daarmee onveilige situaties en schade te voorkomen. Leerpunten kunnen bijvoorbeeld worden gedeeld in een online ‘toolbox’.
Een eigen digitale schaderegistratie is hierbij onmisbaar. Als wagenparkbeheerder moet je in één oogopslag kunnen zien of er op korte termijn een tweede schade is gereden, of niet. Het advies is om deze schaderegistratie uit te breiden met een klachten- en boete registratie. Beide zijn namelijk de spreekwoordelijke ‘kanarie in de kolenmijn’ (Google is je vriend als je dit spreekwoord wilt opzoeken). Want bestuurders van een auto zijn net mensen en kunnen met zorgen rondlopen, ook in de privésfeer. Ervaring leert dat mensen met (privé) zorgen minder ‘goed’ opletten en sneller afgeleid kunnen zijn. Klachten van klanten én het rijden van boetes zijn hier de eerste signalen van.
Bij leaseauto’s en voertuigen zonder vaste bestuurder is het belangrijk dat er met regelmaat gekeken wordt of er wel/niet manoeuvreer- of parkeerschades gereden zijn. Dit voorkomt meer- en inleverschades. Niet elke bestuurder rapporteert een schade, of vindt een kras, deuk of beschadigde velg een vorm van schade. Wanneer voertuigen geen vaste bestuurder hebben moet het voertuig daarom voor, tijdens en na het rijden gecontroleerd worden op schade. En ook bij een leaseauto moet met enige vaste regelmaat gevraagd worden naar foto’s van de auto. De aangewezen controleur kan dan het voertuig op de parkeerplaats/garage controleren op (inlever)schades.

Hoe doe je dat dan, schadevrij manoeuvreren en parkeren? Daarvoor heb je allereerst rust en discipline nodig. Maar, je moet je ook realiseren dat manoeuvreren én parkeren schadegevoelige momenten zijn én erkennen dat er vaardigheden nodig zijn om goed schadevrij te kunnen manoeuvreren. Onthoud daarom volgende 21 tips...
 

  1. Leg standaard een doekje in het linker portier vak om de achteruitrijcamera mee schoon te maken.
  2. Parkeer nooit vooruit parallel langs een stoeprand, maar altijd achteruit. 
    Op deze manier rij je op de spiegels en voorkom je velgschade.
  3. Parkeer nooit naast een auto die ingestuurde wielen heeft en/of scheef in het parkeervak staat. 
    Die rijdt er vaak namelijk ook zo uit, en dat betekent schade.
  4. Rijden je kinderen (in de leeftijd van 18-25 jaar) met de leaseauto? Laat ze een foto maken van de geparkeerde auto.
    De meeste schades vinden plaats in deze leeftijdscategorie.
  5. Zet de auto zo veel mogelijk recht en rijd dan achteruit.
  6. Parkeer in een parkeerhoek zodat er maar aan één zijde een andere auto naast je kan parkeren.
    Dat geeft al 50% minder kans op schade.
  7. Zet je ‘parkeer assistent’ uit als je naast een heg/struik parkeert, niet andersom (altijd uit).
  8. Als je het kunt (op spiegels rijden) is achteruitparkeren het veiligst - ook voor het wegrijden (beter zicht).
  9. De duurste en beste achteruitrijcamera is een bijrijder.
    Mits hij/zij wel uitstapt, juist ook bij regen.
  10. Zet je PDC (Parking Distance Control) niet uit in de carwash, maar gebruik de Carwash-mode.
    Sensoren aan de auto zijn gevoelig voor vuil en opspattend water.
  11. Rijd niet alleen op je achteruitrijcamera, sta stil als je kijkt en kijk om je heen (en in je spiegels) als je rijdt.
  12. Vertrouw niet op een ‘stopper’.
    De afstand van het wiel en de kofferbak kan groter zijn dan stopper paaltje.
  13. Kijk bij parkeerplaatsen die recht tegenover elkaar liggen naar de lijnen aan de overkant.
    Dit helpt als je recht binnen de lijnen wilt parkeren.
  14. Trek een denkbeeldige lijn onder de linkerbuitenspiegel op de grond aan de voorzijde van de auto.
    Zo voorkom je dat je te ver naar achteren rijdt.
  15. Zet de ‘stelschakelaar’ van de spiegels op de linker.
    Zo gaat de rechter niet naar beneden bij het achteruitrijden.
  16. Als je (op een bestel- of vrachtauto) deelbare buitenspiegels hebt, zie je eigen voertuig dan NIET in de breedte spiegels, maar stel deze naar buiten (start waar de hoofdspiegel stopt) en zie de fietser/voetganger aan komen rijden/lopen.
  17. Wil je zeker weten of het goed gaat? Stap uit en kijk.
    Dat zegt niets over je vaardigheden maar alles over je moraliteit en hoe je omgaat met je spullen.
  18. Kijk in een parkeergarage of de parkeerplaats overal even ‘hoog’ is.
    Dit is vooral een tip voor bestuurders die in grote SUV's en/of bestelwagens rijden.
  19. Zet bij het manoeuvreren de elektrische auto in de ECO-stand.
    Daarmee voorkom je een (te) snelle reactie van het stroompedaal.
  20. Zorg dat je spiegels (achterruit) verwarmd zijn bij regen.
  21. Kijk voor het ‘keren’ op de weg naar de overkant of er een (berm) paaltje staat.

Tot slot; soms kom je er niet onderuit, je moet parkeren met de voor- of achterzijde vlak bij een paaltje/barrière. Leg de gehele bestuurdersstoel (dus je eigen zitting!) vol met onzin; jas, brooddoos, parkeerschijf, petje handschoenen, verzin het. Op het moment dat je weer gaat vertrekken en je het portier opent denk je; waarom al deze troep op mijn bestuurdersstoel? OH JA, PAALTJE!

Je kunt er zelfs een speciale driehoek met een rode punt wijzend naar het ‘paaltje’ voor ontwerpen, die je dan weer op de stoel of het dashboard kunt leggen!

Vanaf februari 2024 publiceer ik - naast collega bloggers Herbert-Jan van Dijk, Etna Jongsma en Erik Boertjes - regelmatig content met relevante inhoud voor klanten en partners op de website van Commercial Motor en mijn eigen zakelijke LinkedIn.

 

Verken onze website, klik hieronder om een kijkje te nemen!