Lees ook:
Verken onze website, klik hieronder om een kijkje te nemen!
Relaxed, zo omschrijft Vreven zich in het verkeer. “Ja, ik ben een heel rustige, niet overhaaste chauffeur. Mensen vinden het fijn om bij mij in de auto te zitten.” Een typische rustige wagen rijdt hij echter niet. Hij straalt een beetje wanneer hij over zijn Duitse auto, de BMW i4 begint. “Natuurlijk kan deze ook hard, maar daarom heb ik geen BMW.” De reden waarom hij in de Bimmer met de koosnaam ‘Elvis’ rijdt, is vooral het comfort en de veiligheid.
Waarom de auto Elvis heet? Onderweg belt Vreven vaak, maar altijd handsfree. Voor het gebruik van de voice-control moest hij een activatiewoord instellen. Hij lacht als hij daarover begint. “De naam Elvis komt in een normaal gesprek niet vaak voor. Je moet immers wel een woord hebben dat je niet 30 keer per ongeluk zegt, anders slaat de voice-control op hol.”
Van Mart (én Elvis) heb je dus geen last in het dagelijkse verkeer. Sterker nog, Vreven vindt het zelfs leuk om iemand voor te laten gaan, voorrang te geven, het goede te doen. Het is volgens hem een kleine moeite. “Noem het naïef of idealistisch, maar ik vind dat leuk om te doen. Ik vind het fijn om hoffelijk te zijn, een deur voor iemand open te houden of iets voor iemand te halen. Zo maak je het leven, en ook het verkeer een stuk leuker.” Wanneer hij zoiets doet, levert hem dat vaak een glimlach, een knikje of een duimpje op. “Dat is niet direct het doel, maar het laat wel zien dat kleine daden van vriendelijkheid echt een verschil kunnen maken.”
“Pa, daar gaan je punten!”
De pilot met het e-learningprogramma e-Driver en de SafeDrivePod bevat een competitie-element waarbij bestuurders punten verdienen door online trainingen te volgen en veilig te rijden met de Pod. Deze punten leveren certificaten op en kunnen worden ingewisseld voor beloningen en voordelen, wat bestuurders motiveert om bewuster en veiliger te rijden. Zo ook Vreven. “Ik ben competitief ingesteld dus het werkt bij mij stimulerend om een goede score te halen.” Zijn kinderen bleken even competitief als hij en hij vond het dan ook leuk om zijn gezin erin mee te nemen. “Af en toe wanneer ik onverwachts moest remmen, zeiden de kinderen: Pa, daar gaan je punten!”
Naast het monitoren van de remkracht, de acceleratie en het bochtenwerk, worden smartphonefuncties geblokkeerd met de SafeDrivePod. “Ik vond het heerlijk, maar sommige collega's vonden het lastig.” Veilig rijden gaat volgens Vreven verder dan kijken naar behaalde scores, je moet het echt serieus nemen en je committen aan het doel van 'mono’ rijden. “Ik ben daar wel zwart-wit in, maar dat is mijn persoonlijke mening. Je moet daar consequent in zijn, je kunt niet een ‘beetje’ voorzichtig zijn, je bent het of je bent het niet.” Vreven beseft dat meedoen aan de pilot best spannend was voor collega's, met name op het gebied van privacy. “Weet mijn werkgever dan waar ik ben, en wat ik doe? Dat vragen veel mensen zich af.”
Het spelelement van de pilot hielp wat hem betreft wel mee; het vergelijken van scores en wie er bovenaan staat. Maar uiteindelijk ging de pilot over het delen van ervaringen, vindt Vreven. “Het gaat erom dat je het erover hebt met elkaar. Binnen Allianz is dat heel goed gelukt.” Volgens Vreven heb je ambassadeurs nodig. “Een of twee mensen in de organisatie die het proces aanjagen en andere collega’s enthousiasmeren. Dan zie je hoe snel en makkelijk je iets kunt bereiken.”
De pilot was waardevol voor zowel Allianz-collega's als persoonlijk voor Vreven. De e-Driver- trainingen over kijkgedrag zijn hem het meest bijgebleven. “In een training kreeg ik twee keer een verkeerssituatie te zien, maar de tweede keer was de omgeving veranderd. Dit was mij amper opgevallen door mijn focus op de situatie. Dat is confronterend, maar wel inzichtelijk.” Ook de SafeDrivePod kan confronterend zijn, merkt hij op. “Een periode zat ik niet lekker in mijn vel, dat zag je gelijk in de rijdata. Mijn scores zaten ‘laag’, ergens in de 90.”. Na dit inzicht stegen zijn scores gelukkig weer. “Inzicht doet iets met je rijgedrag en de pilot laat je beseffen dat je hier meer alert op moet zijn.”
Volgens Vreven is het is gemakkelijk om snel te oordelen over andermans rijgedrag, hij vindt daarom dat je verder moet kijken dan dat. “Vaak zit er ook wel iets achter dit gedrag, dat kan van alles zijn; stress of verdriet. Het is geen reden, maar mogelijk wel een verklaring.” Mart is ervan overtuigd dat iedereen veilig wil rijden. “Het goede van de mens”, benadrukt hij, “dat is er gewoon.”
Verkeersveiligheid is belangrijk voor Allianz, benadrukt Vreven. “Als verzekeraar heb je de verantwoordelijkheid om het goede voorbeeld te geven, en als medewerker moet je dat uitdragen.” Hij voegt daaraan toe dat Allianz niet wil moraliseren als het gaat om verkeersveiligheid, ook niet bij hun klanten en partners. “Een balans tussen ‘laten zien’ en ‘opleggen’ is ingewikkeld. Aan de ene kant heeft Allianz een grote verantwoordelijkheid, maar aan de andere kant is het ook de verantwoordelijkheid van de klant zelf. Preventie gaat dan ook niet alleen over vertellen, maar vooral ook over laten zien.”
Het onderwerp verkeersveiligheid raakt hem zichtbaar. “Zo lang het aantal verkeersongevallen zo hoog is, moeten we gewoon aan de bak. We hebben het hier over mensenlevens, dat gaat verder dan alleen rijdata of een pilot als deze.” Volgens Vreven kan er niet vaak genoeg benadrukt worden dat dit heel serieus genomen moet worden door bedrijven. Al zit preventie volgens hem in de genen van Allianz en zit de organisatie op het goede pad. “Die verantwoordelijkheid", onderstreept hij, “die gaat niet weg, die wordt alleen maar groter.”
Hoewel de pilot inmiddels voorbij is, zit de SafeDrivePod nog steeds in zijn Elvis. “Bij mij blijft hij er gewoon in zitten, waarom niet?”, vraagt hij. “In het begin is het waarom wel, en nu zou ik niet weten waarom ik ermee zou stoppen.”
De proef – die startte in april en liep tot oktober 2023 - van de Verkeersveiligheid Groep Nederland (VVGN) combineerde de online trainingsomgeving voor Veilig en Duurzaam rijden van e-Driver met realtime data van de SafeDrivePod, een klein apparaatje in de auto dat rijgedrag inzichtelijk maakt. Dit creëerde een op maat gemaakt leertraject voor Allianz-werknemers. Na de pilot sloot Allianz zich aan bij de alliantie Stop Verkeersongevallen, een initiatief van VVGN en e-Driver Solutions, dat zich richt op het voorkomen van 10.000 verkeersongevallen per jaar. Dankzij deze initiatieven verkreeg Allianz begin 2024 het keurmerk Veilig en Duurzaam op Weg.
Wilt u samen met uw organisatie ook bijdragen aan een veiliger verkeer in Nederland, neem dan vrijblijvend contact op met de Alliantie Stopverkeersongevallen om de mogelijkheden te bespreken.
Verken onze website, klik hieronder om een kijkje te nemen!