Column / Preventie | 20 Augustus 2024

Column: Wat betekent one pedal driving voor je range anxiety?

Auteur: Tim Swanborn

Regenereren of niet regenereren, dat is vaak de vraag. Maar laten we eerlijk zijn, gemak dient de mens, en soms ook de luiheid. EV-bestuurders vinden het gemak van afremmen op de elektromotor via het stroompedaal fijn. Bovendien levert de vraag (en het antwoord) volop stof voor gesprek op kantoor of tijdens een verjaardag. Want als je 'one pedal driving' onder de knie hebt, ben je modern en word je gezien als een expert in autorijden. Maar is dat werkelijk zo?
In 2009 deed ik als rijinstructeur in alle categorieën - auto, vrachtauto én bus - rijexamen in ‘Het Nieuwe Rijden’. De Klimaattafel Mobiliteit wilde in 2030 namelijk zo’n 7,3 Mton CO2 besparen, en rijinstructeurs werden daarom speciaal geschoold in brandstof besparend rijden.

Range anxiety is een veel voorkomend gevoel bij bestuurders van EV’s. Geweldig dat de fossiele brandstof besparende rijtechnieken zoals ‘Het Nieuwe Rijden’ dan bij kunnen dragen aan het zoveel mogelijk wegnemen van dit angstige gevoel, juist bij elektrische auto’s. Hoe zit dat?

Bij one pedal driving heb je drie standen:

  • Stroom gebruiken (=accelereren/rijden)
  • Neutraal (=rollen)
  • Stroom opwekken (=afremmen)

Wil je de range aan km’s zo groot mogelijk maken dan is het gebruik maken van de in het voertuig aanwezige kinetische energie het meest effectief. Afremmen en regenereren geeft (behalve in berg- en heuvelachtig gebied) minder verruiming aan de range dan rollen. Met andere woorden: energie opwekken vergroot de rijafstand minder dan geen energie gebruiken door te rollen met het voertuig.

Om dat laatste goed te doen is beheersing van het stroompedaal én een sublieme kijk-ver-vooruit-techniek nodig. Dat leer je het beste aan door tegen jezelf te zeggen: ‘Ik wil niet meer stilstaan in het verkeer’. Hierdoor kijk je verder vooruit, bijvoorbeeld of het verkeerslicht op rood staat of niet, of dat dwarsverkeer het verkeerslicht gaat beïnvloeden. Maar ook of de afstand tot de auto voor je te klein is waardoor je tot stilstand moet komen wanneer je voorganger dat ook doet. Meer ruimte om hierop te anticiperen maakt dat je rijstijl zuiniger wordt. Benader rotondes daarom ook met een ruime stopafstand, kijk ver en breed, anticipeer op het overige verkeer en laat het voertuig vroeg rollen.

Om te blijven rollen in verkeer neem je bij one pedal driving het stroompedaal terug tot neutraal. Bij veel elektrische voertuigen kan je dat mede vaststellen op het dashboard (zie foto hieronder). Het voertuig rolt dan en gebruikt geen stroom, omdat je ook niet stilstaat bij een rotonde of verkeerslicht bespaar je ook op het acceleratiestroom gebruik. Een voertuig vanuit stilstand in beweging brengen kost altijd meer energie dan een rollend voertuig in beweging houden.

Energie besparen bij het accelereren van de auto doe je door vlot maar niet snel in de ECO-stand naar de gewenste (wettelijke) snelheid te gaan en daar te blijven. Heel langzaam, maar dus heel lang, naar een snelheid toe accelereren kost meer aan energie. Ook een snelheid gelijkmatig blijven rijden bespaart energie. Helaas kom ik nog veel te veel verkeersdeelnemers tegen die niet weten hoe ze cruise control moeten bedienen tijdens het rijden. Zeker met ‘Adaptive’ Cruise Control (ACC) is dat een vereiste. Dat komt doordat de oog-voet-coördinatie meer geoefend is dan de oog-hand-coördinatie, beide vaardigheden moet je dus goed onder de knie hebben om veilig aan het verkeer te kunnen deelnemen.

Mijn advies, om zoveel mogelijk uit je range te halen, is om van energiezuinig rijden (én daarmee ook veilig rijden) een sport te maken! Hiervoor heb ik wel een aantal spelregels voor je:
 

  • Sluit ramen, deuren, dakramen en haal je dak- en fietsendrager(s) er af (is aerodynamischer);
  • Zet de auto in de Comfort of ECO-modus;
  • Stel je dashboard/grote scherm zo in dat je het verbruik kan zien;
  • Kijk waar en hoe je op je dashboard kunt zien of je stroom gebruikt, neutraal blijft of opwekt;
  • Controleer je bandenspanning (let op: een (te) hoge bandenspanning heeft bij natte omstandigheden minder grip. Kijk in het portier of de tankklep voor de juiste bandenspanning voor jouw auto);
  • Gebruik gewoon de airconditioning, deze voorkomt vermoeidheid, niet fitheid en beslagen ramen (je kunt het wel uitzetten als je in de ‘range’ problemen komt, zo ook de verwarming/media);
  • Weet hoe je de (Adaptive) Cruise Control aan/uit zet en gebruik deze om te accelereren (reset) en om de gewenste snelheid te rijden (set);
  • Accelereer vlot maar niet snel naar de gewenste/wettelijke snelheid;
  • Probeer zo veel mogelijk een gelijke snelheid te rijden (Cruise Control!);
  • Kijk en denk ver en breed vooruit, probeer te blijven rollen;
  • Beslis bij groen licht en niet pas bij oranje, is er overstekend-, afslaand- of stilstaand verkeer;
  • Creëer ruimte op je voorganger en verklaar je niet afhankelijk van zijn/haar ‘stilstaan’ beslissing(en);
  • Bepaal met het gebruik van je stroompedaal of je regenereert, neutraal blijft rollen of afremt;
  • Houd rekening met een volle of oververhitte batterij, die regenereren niet of minder;
  • Bij hogere snelheden is maximaal regenereren niet altijd voldoende en moet je remmen.

Het is niet wetenschappelijk, maar wel door alle schadepreventieadviseurs verenigd in het Netwerk Transport van het Verbond van Verzekeraars bepaald, dat ‘Het Nieuwe Rijden’ en zuinigheidstrainingen in de Code 95, bijdragen aan minder schades, en daarmee een veiligere verkeersdeelname!


Bekijk ook onderstaande video waarin ik je meer vertel over one pedal driving!

Vanaf februari 2024 publiceer ik - naast collega bloggers Herbert-Jan van Dijk, Etna Jongsma en Erik Boertjes - regelmatig content met relevante inhoud voor klanten en partners op de website van Commercial Motor en mijn eigen zakelijke LinkedIn.

 

 

Verken onze nieuwe website, klik hieronder om een kijkje te nemen!