Range anxiety is een veel voorkomend gevoel bij bestuurders van EV’s. Geweldig dat de fossiele brandstof besparende rijtechnieken zoals ‘Het Nieuwe Rijden’ dan bij kunnen dragen aan het zoveel mogelijk wegnemen van dit angstige gevoel, juist bij elektrische auto’s. Hoe zit dat?
Bij one pedal driving heb je drie standen:
Wil je de range aan km’s zo groot mogelijk maken dan is het gebruik maken van de in het voertuig aanwezige kinetische energie het meest effectief. Afremmen en regenereren geeft (behalve in berg- en heuvelachtig gebied) minder verruiming aan de range dan rollen. Met andere woorden: energie opwekken vergroot de rijafstand minder dan geen energie gebruiken door te rollen met het voertuig.
Om dat laatste goed te doen is beheersing van het stroompedaal én een sublieme kijk-ver-vooruit-techniek nodig. Dat leer je het beste aan door tegen jezelf te zeggen: ‘Ik wil niet meer stilstaan in het verkeer’. Hierdoor kijk je verder vooruit, bijvoorbeeld of het verkeerslicht op rood staat of niet, of dat dwarsverkeer het verkeerslicht gaat beïnvloeden. Maar ook of de afstand tot de auto voor je te klein is waardoor je tot stilstand moet komen wanneer je voorganger dat ook doet. Meer ruimte om hierop te anticiperen maakt dat je rijstijl zuiniger wordt. Benader rotondes daarom ook met een ruime stopafstand, kijk ver en breed, anticipeer op het overige verkeer en laat het voertuig vroeg rollen.
Om te blijven rollen in verkeer neem je bij one pedal driving het stroompedaal terug tot neutraal. Bij veel elektrische voertuigen kan je dat mede vaststellen op het dashboard (zie foto hieronder). Het voertuig rolt dan en gebruikt geen stroom, omdat je ook niet stilstaat bij een rotonde of verkeerslicht bespaar je ook op het acceleratiestroom gebruik. Een voertuig vanuit stilstand in beweging brengen kost altijd meer energie dan een rollend voertuig in beweging houden.
Mijn advies, om zoveel mogelijk uit je range te halen, is om van energiezuinig rijden (én daarmee ook veilig rijden) een sport te maken! Hiervoor heb ik wel een aantal spelregels voor je:
Het is niet wetenschappelijk, maar wel door alle schadepreventieadviseurs verenigd in het Netwerk Transport van het Verbond van Verzekeraars bepaald, dat ‘Het Nieuwe Rijden’ en zuinigheidstrainingen in de Code 95, bijdragen aan minder schades, en daarmee een veiligere verkeersdeelname!
Bekijk ook onderstaande video waarin ik je meer vertel over one pedal driving!
Verken onze nieuwe website, klik hieronder om een kijkje te nemen!