In 2022 waren vrachtwagens betrokken bij 22 procent van de ongevallen met dodelijke slachtoffers, hoewel ze slechts 6 procent van de geregistreerde voertuigen uitmaken. Ook bestelwagens zijn steeds vaker betrokken bij dodelijke ongevallen. Een van de redenen hiervoor is vermoedelijk de verschuiving richting online bestellen en pakketten laten bezorgen, wat heeft geleid tot meer bestelwagens in woonwijken en daarmee tot meer risicovolle situaties ter plaatse.
Volgens de analyses van het AZT behoren, naast de eerder beschreven situatie op het kruispunt, de situaties op invoegstroken tot de gevaarlijkste verkeerssituaties met vrachtwagens. De analyses laten zien dat vooral voetgangers en fietsers gevaar lopen wanneer vrachtwagens rechtsaf slaan. Bij vrachtwagens die linksaf slaan, worden motorfietsers het vaakst getroffen.
Bij bestelwagens zijn er volgens Sahr andere typische ongevalssituaties: "In- en uitritten zijn hier vooral risicovol, evenals het verkeer in dezelfde of tegenovergestelde richting. Vrachtwagen- en bestelwagenchauffeurs dragen echter niet de volledige verantwoordelijkheid voor deze ongevallen, want vaak bevinden fietsers, motorfietsers en voetgangers zich uit onvoorzichtigheid of onwetendheid in de dode hoek."
Om dit ideaal te bereiken, acht verkeersdeskundige Christian Sahr verdere maatregelen noodzakelijk: "De veiligheidsnormen van vrachtwagens en bestelwagens moeten verder gaan dan de wettelijke vereisten, want naast het bestaan van rijassistentiesystemen is ook hun kwaliteit van belang." Zoals Sahr uitlegt, is een noodremassistent bijvoorbeeld een uiterst belangrijk systeem, maar niet effectief genoeg als het de snelheid slechts met 20 kilometer per uur vermindert. "Dan rijd je met 60 in plaats van 80 km/u op een file in, wat nog steeds fatale gevolgen kan hebben." Bepaalde systemen kunnen het ongeval volledig voorkomen. Daarom is een beoordelingssysteem voor de geïnstalleerde assistentiesystemen essentieel, zoals Euro NCAP dit jaar introduceert.
Euro NCAP, kort voor European New Car Assessment Programme, is een onafhankelijke consumentenorganisatie die de veiligheid van rijassistentiesystemen beoordeelt. Op basis van verschillende crashtests worden veiligheidsbeoordelingen voor specifieke voertuigtypes opgesteld. Verschillende Europese steden volgen de beoordelingen van Euro NCAP en hebben eigen eisen gesteld aan bestelwagens en vrachtwagens in hun stadsgebied. Sahr vindt het echter problematisch dat deze maatregelen niet op EU-niveau worden geharmoniseerd: "Als autofabrikanten hun voertuigen aan elke stad afzonderlijk moeten aanpassen, leidt dat tot hoge kosten. Hierdoor wordt mobiliteit onnodig duurder."
Christian Sahr is ervan overtuigd dat er in de toekomst meer rijassistentiesystemen zullen worden ingebouwd. Daarnaast zal het veld van autonoom rijden zich verder ontwikkelen, wat een grote bijdrage zal leveren aan de veiligheid. Hoewel dit gebied zich nog in de ontwikkelingsfase bevindt, zouden volledig geautomatiseerd openbaar vervoer en geautomatiseerde taxi’s binnen tien jaar werkelijkheid kunnen worden. "Dit automatiseringsproces zal menselijke fouten als ongevalsoorzaak aanzienlijk verminderen."
Ook de elektrificatie van voertuigen zal verder vooruitgaan en onze steden in de komende jaren leefbaarder maken, aldus Christian Sahr: "Enerzijds zullen hierdoor minder CO2-uitstoot binnen de stad zijn, met andere woorden: de lucht in de steden zal verbeteren. Anderzijds zal het geluidsniveau dalen door de veel stillere motoren. We spreken hier dus over een uitgebreide vorm van de 'Vision Zero': minder verkeersdoden, minder CO2-uitstoot en minder lawaai."