Nieuws / Event | 4 oktober 2024

Allianz op de EV Experience: de ervaring telt

Auteur: Maarten van der Westen

Op het Road Safety Plein van Allianz op de EV Experience geeft een bestuurder vol gas in een elektrische BMW i5. “Stop!”, roept de veiligheidsinstructeur. De BMW komt hard remmend tot stilstand. De instructeur vraagt: “Voelde je het ABS werken?”

In vier jaar tijd is de EV Experience op Circuit Zandvoort uitgegroeid tot een volwaardig auto-evenement. Uiteraard draait het allemaal om elektrische auto’s. Verschillende fabrikanten laten hun
nieuwste modellen zien. Bij de EV Experience mogen bezoekers ook zelf de baan op met de elektrische auto’s. Dit maakt het tot een uniek evenement, waarbij ook steeds meer innovatieve bedrijven die zich bezighouden met de mobiliteit van morgen hun opwachting maken.

De aanwezigheid van Allianz op de EV Experience is heel logisch, stelt Erik Boertjes, Head of Automotive Partnerships. “Eigenlijk zijn er drie redenen. Als eerste draait het hier om auto’s, dus mobiliteit. Daarbij gaat het ook om innovatie, iets waar wij als verzekeraar op aanhaken. En ten slotte zijn elektrische auto’s natuurlijk duurzaam, iets waar Allianz ook voor staat. Wij werken daarom actief aan het vergroten van het aanbod elektrische auto’s in wagenparken.”

Allianz had een groot aantal makelaars uitgenodigd voor een afwisselend dagprogramma in het centraal gelegen House of Allianz. Hier kregen zij inzichten over hoe nieuwe technieken schades kunnen verminderen en de rol die de verzekeraar hierbij speelt. Op het Road Safety Plein ervoeren gasten de impact van deze innovaties in de praktijk.

Het House of Allianz
Allianz' Road Safety Plein
Met het oog op de jaarlijkse prolongatie gaven Branchespecialist Arjan Baak en Underwriting Manager Steven Plug, beide werkzaam in het Commercial Motor team van Allianz, een presentatie over welke kant Allianz op wil gaan. Baak legt uit dat auto’s steeds complexer worden, waardoor reparaties na schade duurder zijn. Ook stijgen de prijzen van arbeid, grondstoffen en onderdelen door inflatie. Tegelijkertijd neemt de frequentie van schade slechts licht af. Dankzij ADAS-systemen zijn er minder ongevallen, maar deze daling wordt deels teniet gedaan doordat er meer kilometers gereden worden. “We zien dan ook dat de schadelast gestegen is. Naar verwachting blijft die stijgen”, legt Baak uit. “Daar heeft iedereen last van, niet alleen Allianz.”

“In de corona-tijd zijn de premies nauwelijks gestegen”, vertelt Plug. “De winstgevendheid bij  verzekeraars met een autoportefeuille staat daarom onder druk.” Hij laat zien dat Allianz het in de markt nog relatief goed doet, wat iets lucht geeft. Desondanks wordt verzekeren duurder. “Er móet wat gebeuren”, vertelt Plug de zaal. “Niet alleen bij ons, maar ook bij alle anderen.” Omdat Allianz wil blijven groeien, blijft het behouden van bestaande portefeuilles prioriteit. Plug legt uit dat er binnen wagenparken meer gedifferentieerd wordt: de vervuiler gaat betalen. “Samen gaan we kijken hoe we de meest verstandige beslissingen kunnen nemen”, verzekert hij de zaal.
Branchespecialist Arjan Baak - Allianz Commercial Motor
Underwriting manager Steven Plug - Allianz Commercial Motor

Ook David Unger gaf een interessante presentatie aan de makelaars in het clubhuis van Allianz. Unger is werkzaam bij het Allianz Zentrum für Technik (AZT), dat de nieuwste technieken en trends onderzoekt. Hij vertelt de zaal over gigacasting, waarbij fabrikanten grote stukken van het chassis uit één stuk maken. Volgens Unger vormt dit nog geen gevaar voor de repareerbaarheid van auto’s. Hij vertelt ook over schades aan de onderkant van elektrische auto’s waardoor het accupakket vervangen moet worden. Hoewel er relatief weinig claims zijn, kost dit veel geld. Allianz werkt daarom aan aanbevelingen voor de fabrikanten om de accu’s beter te beschermen.

Unger vertelt verder over ADAS-systemen. Nieuwe auto’s zijn uitgerust met talloze systemen, van ultrasonische sensoren en camera’s tot radar en lidar. Uit tests door het AZT blijkt dat deze systemen samen veel beter werken dan alleen camera’s. Om dit zelf te ervaren, kruipen de gasten zelf achter het stuur. Ze mogen het circuit op met een BMW i7, een BMW iX en een Lucid Air. Op deze manier kunnen ze zelf ervaren hoe het is om zo’n moderne elektrische auto te besturen.

Accident Research Expert David Unger - Allianz Zentrum für Technik

Op de EV Experience wil Allianz de makelaars vooral een ervaring meegeven. Achter het House of Allianz is om deze reden dan ook een Road Safety Plein aangelegd. Hier laat Fleet Risk Manager Tim Swanborn zien wat de nieuwe technieken betekenen. “De mensen hier kennen de schadecodes, maar ze moeten weten hoe het is om te rijden. Ze moeten het ervaren”, legt hij uit. “Het rijden in een elektrische auto vraagt aanpassingen in het rijden. Ook al is er geavanceerde technologie beschikbaar, het blijft essentieel dat men alert is.”

Swanborn demonstreert dit met twee remproeven met een BMW i5: eenmaal met 30 km/u en eenmaal met 60 km/u. Hij vraagt de brokers hoeveel de verdubbeling van snelheid scheelt in remweg. Als hij het laat zien in de BMW, blijkt de remweg vier keer zo lang. De 2205 kilo zware BMW laat het ABS hard werken. “Iedere kilometer harder komt kwadratisch om je oren, zeker bij een zware elektrische auto”, vertelt Swanborn. De gasten zijn onder de indruk. “Van buiten lijkt het veel sneller te gaan dan 30 km/u,” vertelt Arie Grund van Meijers Assurantiën. “Het is goed om te zien hoe zo’n systeem werkt.”

Demonstratie remproef met een BMW I5
“Kop-staartbotsingen en rijbaanwisselingen zorgen nog steeds voor de grootste schades. De technologie zou dit soort ongelukken eigenlijk moeten voorkomen”, vertelt Swanborn. “De technologie is echter passief. Dit verhindert niet dat de ongelukken gebeuren, want het is er vooral op gericht om de inzittenden te beschermen. De bestuurder moet, ondanks de technologie, beter opletten.”

Op het Road Safety Plein staan ook een elektrische vrachtwagen en een elektrische bestelwagen. Gasten krijgen te zien hoe lastig het is hiermee te werken, en hoe eenvoudig schades ontstaan. “Het instant koppel van een elektrisch voertuig vraagt gewenning. Je hoeft het pedaal maar aan te raken en je maakt een sprongetje”, vertelt Risk Manager Rene Brand. “Het belangrijkste is spiegels afstellen. Zijn de spiegels niet goed, dan komt er schade.” Frenk de Jong van Schouten Zekerheid ervaart het zelf achter het stuur van de bestelauto. “Het is lastig om een gevoel te krijgen. Het scherm geeft een vertekend beeld, dat laat niet alles zien. Het is een stuk lastiger dan bij een personenauto. Je hebt geen referenties.”
Demonstratie manoeuvre met een bestelbus
Aan/afkoppelen truck met oplegger
Op deze manier geeft Allianz op de EV Experience ervaringen mee. Aan het eind van de dag, na een leuke afsluiting door autojournalist Wouter Karssen, kijken de aanwezigen terug op een onderhoudende en leerzame dag. “Ik vond het echt positief”, vertelt Acbar Nazir van Quintes. “Ze hebben echt een beleving meegegeven. Het was een helder en eerlijk verhaal, ook over de schadelast. Daarbij is het ook goed om te kunnen netwerken. Het is maar een klein groepje mensen die dit werk doet, dus het is goed elkaar even te spreken in de renewal-tijd.”

Ook Swanborn kijkt terug op een geslaagde dag. ”Het was indrukwekkend. Mensen hebben echt wat geleerd”, vertelt hij niet zonder trots. “Iedereen was het slechte weer zo weer vergeten. Het is fijn om actief iets met auto’s te doen.” Commercieel Directeur van Allianz Mart Vreven is het daarmee eens: “Het is goed om mensen even kind te laten zijn”, zegt hij. “Allianz stond op de EV Experience goed in de picture. Mensen liepen spontaan naar binnen, dat is natuurlijk geweldig. En ondanks dat we ook lastig nieuws gebracht hebben, gaan de makelaars wel met een positief gevoel naar huis.”
Wrap-up met autojournalist Wouter Karssen
Allianz met BMW op het circuit
Benieuwd hoe dit dynamische programma eraan toe ging? Bekijk hieronder de aftermovie!